برخی از مرحوم آیتالله خوئی نقل کردهاند که بحث مشتق بیثمر است؛ اما این نکته خلاف واقع است، در کتب فقهی ایشان دیده نمیشود و همچنین برخلاف شنیدههای بنده در مجلس درس ایشان است.
به گزارش شبکه اجتهاد، نشست علمی «کاربرد بحث وضع و مشتق در فقه» با همکاری مشترک پژوهشکده فقه و حقوق و انجمن اصول فقه حوزه چندی قبل در تالار خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این نشست، حججاسلام والمسلمین محمد قائینی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، سید صادق محمدی مدیر انجمن اصول فقه حوزه و علی فاضلی هیدجی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، به ارایه بحث پرداختند.
حجتالاسلام و المسلمین محمد قائینی در ابتدا ارایه بحث در مورد اینکه برخی از مرحوم آیتالله خوئی نقل کردهاند که بحث مشتق بیثمر است، بیان داشت: این نکته خلاف واقع است و در کتب فقهی ایشان دیده نمیشود و همچنین برخلاف شنیدههای بنده در مجلس درس ایشان است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: مرحوم آیتالله خوئی اگرچه در کتاب اصولی خود اشاره کردهاند که با توجه به مبنای ایشان مبنی بر اخذ معانی متلبس بالمبدأ در موضوعات احکام، دیگر بحث از وضع مشتق برای متلبس بالمبدأ و منقضی عنه المبدأ ثمری ندارد، لکن ثمره داشتن یا نداشتن یک بحث را نمیتوان تنها بر اساس یک مبنا تفسیر کرد، بلکه باید سایر مبانی را نیز در نظر گرفت و در بحث فوق، بر اساس مبانی غیر مرحوم آیتالله خوئی، این بحث ثمره خواهد داشت. علاوه بر اینکه بسیاری از اصولیون، این مبنای مرحوم خوئی را نمیپذیریم و لذا بنا بر مبنای ما این بحث دارای ثمره است.
قائینی در ادامه شواهد متعددی از کلام آیتالله خوئی بیان نمود که در آنها به ثمره داشتن بحث مشتق در مسائل فقهی تصریح نموده است و با بیان اینکه در فحصی مختصر، حدود ۱۵ مورد از این ثمرات را در کلام آیتالله خوئی یافته است، در حالی که اگر فرصت بیشتری میداشت قطعا به بیش از ۱۵۰ مورد دست مییافت.
این استاد حوزه علمیه قم، مطالب مرحوم آیتالله خوئی در مسائلی از قبیل مرضعه کبیره، محرمات احرام حاج و معتمر و حرمت ربا در مکیل و موزون را شاهد بر ثمره داشتن بحث مشتق دانست.
ثمرات مسأله اصولی منحصر در ثمرات بلاواسطه نیست
در ادامه نشست حجتالاسلام والمسلمین سید صادق محمدی، مدیر انجمن اصول فقه و استاد درس خارج حوزه علمیه قم، گفت: ثمرات یک مسأله اصولی منحصر در ثمرات بلاواسطه نیست. در کتابی که در این زمینه نگاشته، انوع مختلف ثمرات مترتب بر یک مسأله اصولی را مطرح شده است.
رئیس انجمن اصول فقهحوزه با اشاره به اینکه باید برای تمام مباحث از جمله بحث مشتق، ثمرات جدیدی را مطرح کرد، برخی ثمرات را ثمرات فقهی معالواسطه و برخی دیگر را ثمرات در سایر علوم غیر فقه دانست.
محمدی در پایان سخنانش، یکی از اشتباهات برخی حوزویان را در خلط بین سه عنوان ثمره نداشتن یک بحث، تورم دانش اصول و طولانی شدن دروس خارج دانست.
بسیاری از فروعی مطروحه ثمره بحث مشتق نیست!
در ادامه این نشست، حجتالاسلام و المسلمین علی فاضلی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیان نظرات خود پرداخت و اظهار کرد: بسیاری از فروعی که استاد قائنی مطرح کردند ثمره بحث مشتق نیست، بلکه با تمسک به ارتکازات شرعی و مناسبات حکم و موضوع و بدون نیاز به بحث مشتق، میتوان به همان نتیجه رسید. علاوه بر اینکه ثمرهای که جناب قائنی برای ربا در مکیل و موزون مطرح کرد ظاهرا وارد نباشد، زیرا آن چیزی که در روایات مطرح شده است «مایکالو یوزن» است و لذا اسم مشتقی استفاده نشده است تا از ثمره آن گفتگو کنیم.
سپس استاد قائینی در پاسخ نقدهای استاد فاضلی بیان نمود: بحث در مورد روایاتی است که قرینهای ندارند و مثالهای مذکور همه از این قبیل هستند. در مورد بحث ربا هم برخی روایات به عنوان«مکیلو موزون» تصریح نمودهاند.
در پایان نشست شرکت کنندگان در جلسه نیز برخی سؤالات و نکات خود را بیان نمودند و ارایه دهندگان به این نکات پاسخ دادند.
لازم به ذکر است این نشست از جمله پیش نشستهای همایش ملی کاربردها و بایستههای علم اصول است که قراراست توسط پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم برگزار گردد.
۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون
با سلام ممنون از محتوای مفید و کاربردیتون