اختصاصی شبکه اجتهاد: امام رضا(ع) اکثر عمر شریف خودش را در مدینه سپری کرد. امامتش در زمان خلافتهارون الرشید خلیفه مقتدر و ظالم عباسی و دو فرزند وی امین و مأمون قرار داشت. پس از مرگهارون؛ مأمون و امین پنج سال در حال جنگ بر سرقدرت بودند و کمتر فرصت تعرض به خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام را داشتند. در این فرصت پیش آمده امام رضا(ع) به ترویج و توسعه معارف دینی و مکتب فکری خود در مدینه مشغول بود.
اختصاصی شبکه اجتهاد: امام رضا(ع) اکثر عمر شریف خودش را در مدینه سپری کرد. امامتش در زمان خلافتهارون الرشید خلیفه مقتدر و ظالم عباسی و دو فرزند وی امین و مأمون قرار داشت. پس از مرگهارون؛ مأمون و امین پنج سال در حال جنگ بر سرقدرت بودند و کمتر فرصت تعرض به خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام را داشتند. در این فرصت پیش آمده امام رضا(ع) به ترویج و توسعه معارف دینی و مکتب فکری خود در مدینه مشغول بود.
مأمون پس از پیروزی بر امین متوجه نفوذ حضرت در میان مسلمانان و خطر او شد و سعی کرد طرحی نو دراندازد. وی سیاست تزویر را سرلوحه کار خود قرار داد و تلاش نمود باخدعه و نیرنگ؛ سیاست حمایت از علویان و حتی واگذاری قدرت به امام رضا(ع) را در افکار عمو میترویج کند. در یک موجآفرینی سیاسی و برای جذب شیعیان؛ کنترل قیامهای شیعی و مهار امام و رهبر آنان؛ از حضرت دعوت کرد با جلال و شکوه از مدینه به خراسان هجرت کند. این دعوت و سماجتی که خلیفه بر آن داشت؛ هر چند مورد رضایت امام رضا(ع) نبود ولی با تدبیر حضرت نتایج پرثمری درجهت توسعه مکتب امامت و ولایت اهلبیت عصمت و طهارت داشت، زیرا که صرف نظر از اثر گذاریهای تعیین کننده در مسیر سفر و روشنگریها؛ اعتدال رضوی؛ اخلاق و معنویت آن امام رئوف را برملا ساخت.
پس از استقرار امام(ع) در مرو (پایتخت خلیفه عباسی) مأمون برای تحقق سیاست مزورانه خودش حضرت را با تهدید به ولایتعهدی خود برگزید و در همان حال قیامهای شیعی در عراق و مدینه را دستور سرکوب داد. در چنین شرایطی امام رضا(ع) باتحمل مصیبتهای پیش آمده و دوری از مدینه و خاندان پیامبر(ص)؛ با آرامش و اعتدال راه خودش را ادامه داد و مقید بود آرامش ملت حفظ شود.
دورنمای حرکت امام(ع) مقابله هوشمندانه باسیاست تزویر خلیفه عباسی و تبلیغ درست شریعت رضوی بود. او شرط کرده بود در جایگاه ولایتعهدی نه در کاری دخالت کند و نه کسی را عزل ون صب نماید. نه فتوای حکومتی بدهد و نه قضاوت کند. با این اقدام خودش به همگان فهمانده بود؛ حکومت مأمون به مثل حکومتهای پیشین فاقد مشروعیت است. با این حال بیشترین فلسفه احکام را بیان کرد و با استفاده از فرصت؛ ولایت دینی و حقانیت مکتب اهلبیت(ع) را در مناظرههای علمی و سیره رفتاری خودش برتارک تاریخ نشاند.
سیاست درهای باز مأمون که برای ماندگاری در قدرت از سوی او به انجام رسید؛ باعث پیدایش کلام جدید و مکتبهای فکری متنوع و حتی مادی و غیر الهی بود. او فکر میکرد آشفته بازار فکری؛ مانع از توجه جامعه به قدرت میشود و نمیدانست که در چنین وضعی مرجعیت فکری امام رضا(ع) و مناظرههای حضرت با سران مکتبهای فکری دیگر؛ باعث طلوع و درخشش عالم آل محمد خواهد بود و طومار عملش را درهم خواهد پیچید. بویژه که در جلسات فکری و مناظرهها روح آزاد اندیشی، سماحت و وسعت نظر امام (ع) مشهود و غیر قابل انکار بود.
آن حضرت به عنوان پیشوای بزرگ اسلامی؛ به مخالفان تفکر و اندیشه خود اجازه میداد که هرگونه ایراد و اشکالی دارند بدون ترس و واهمهای مطرح سازند هرچند که سخنان و مطالب آنها در جهت نفی اسلام و حتی نفی توحید و خدا باشد ولی هیچ یک از ایرادها و مطالب آنها را بدون جواب نمیگذاشت و با مهارت فکری و روشهای کلامی و عقلی مستدل به آنها پاسخ میداد.
تبدیل شدن امام رضا(ع) به مرجعیت فکری جامعه و محبوبیت حاصل آمده برای آن حضرت آن هم در کنار مأمون و در مرکز خلافت باعث شد مأمون خود را تنها و در معرض تهدید ببیند و در بنبست سیاست تزویر و نفاق خود را احساس کند، اقدام به شهادت آن حضرت کرد تا شکست خودش در میدان سیاست را با این عمل شنیع و غیر انسانی جبران نماید.
از آن تاریخ تاکنون قبر منور امام رضا(ع) در خراسان پناه و سایه لطف خدا شناخته شده و افتخاری برای ما ایرانیان است. وچه زیبا حافظ گفته است که: شکسته وار به درگاهت آمدم که / طبیب به مومیای لطف تو أم نشانی داد.
نویسنده: حجتالاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
اهتمام شارع در درجه اول بر اقامه دین است نه احکام فرعیه فردی/ مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
آیا مصلحت اندیشی موجب عرفی شدن فقه شیعه میشود؟
