جلسه دفاع پایان نامه زهرا تاجر، طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت» در مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار و به کسب امتیاز عالی موفق شد.
بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت
جلسه دفاع پایان نامه زهرا تاجر، طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت» در مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار و به کسب امتیاز عالی موفق شد.
به گزارش شبکه اجتهاد، زهرا تاجر، تدوینگر پایاننامه نیز در این جلسه دفاعیه، با اشاره به اینکه کتاب «رابطه اجتهاد و اخباریگری» به تالیف محسن جهانگیری، باعث انتخاب این موضوع برای تحقیق بیشتر شده است، گفت: بحث تقلید از مواردی است که میان پیروان هر دو مکتب تشیع و اهل سنت اختلاف ایجاد کرده است به طوری که سلفیان اهل سنت و اخباریان شیعه، نگرش ضد تقلید را از مبانی اصلی خود میدانند.
وی افزود: با توجه به اینکه این دو فرقه مبانی فکری مشترکی مانند نص گرایی و عقل ستیزی دارند که سبب رواج جمود فکری در میان پیروانشان گردیده است و نتیجهی آن، نگرش منفی در برابر تقلید است.
طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به استمداد از استدلالهای عقلی دو فرقه گفت: سلفیان تنها به ظواهر کتاب و احادیث نبوی و سیرهی علمای سلف تکیه دارند ولی اخباریان ظواهر روایات معصومین(ع) را اصل میدانند و کتاب و سنت پیامبر(ص) در صورتی که مؤیدی از روایات داشته باشد، میپذیرند.
تاجر ابراز کرد: در هر دو گروه گرایش تندرو و معتدل وجود دارد با این وجود هر دو دسته تقلید را در فهم مسائل دینی آنگونه که اصولیان شیعه و سایر فرق اهل سنت قبول دارند، با بیان دلایلی آن را نفی میکنند.
وی با اشاره به تدوین این پایاننامه گفت: این مجموعه در بردارنده مبانی فکری تاثیرگذار بر دیدگاه نفی تقلید از منظر هر دو گروه سلفیان و اخباریان میباشد که مقایسه ای میان نقاط اشتراک و افتراق آنها انجام شده است.
تدوینگر پایاننامه اضافه کرد: اگر چه سلفیان و اخباریان در طرز فکر به طور کامل یکسان نیستند اما یقین در عدم اعتبار عقل در استنباط احکام شرعی و در جمود و پیروی از هرگونه حدیث و در تقدم حدیث بر دلیل عقلی، با یکدیگر متفق هستند.
تاجر در پایان گفت: در تدوین این پایاننامه حدود ۱۰۰ منبع فارسی و عربی مورد استفاده قرار گرفته است.
در ادامه جلسه دفاع پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان ، حجتالاسلام والمسلمین حسینی فقیه، این پژوهش را در سه محور مسائل ویراستاری، نوآوری موضوع و نکات محتوایی مورد بررسی قرار داد.
استاد داور این پایاننامه بیان کرد: در تدوین پایان نامهها، سوال اصلی همان گرهای است که با پژوهش در پایان نامه باید باز شود.
بنابرگزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین شریفی به عنوان استاد راهنما و صدیقه رضایی، در مقام استاد مشاور، پژوهشگر را در تدوین این پایاننامه هدایت و راهنمایی کردند.
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
همراه با دولت عثمانی در مقابل انگلیس
وجود حکم در روایات، به معنای تاریخی بودنِ آن نیست/ با هر نوع تغییر شرایط، احکام تغییر نمیکنند
![](http://www.ijtihad.ir/wp-content/uploads/2019/11/Logoijtihad2-PNG-300x270.png)