به نظر میرسد استناد گستردۀ علامه حلی بدین روایت، و توصیف روایت به «مقبول» توسط شهید اول و محقق کرکی، منشأ ادعای مقبوله بودن این روایت توسط شهید ثانی شده است.
به نظر میرسد استناد گستردۀ علامه حلی بدین روایت، و توصیف روایت به «مقبول» توسط شهید اول و محقق کرکی، منشأ ادعای مقبوله بودن این روایت توسط شهید ثانی شده است.
به گزارش شبکه اجتهاد، روایت عمر بن حنظله از جهت مجهول بودن او، به ضعف سندی متصف شده است. متأخرین برای عمل بدین روایت، به خاطر اهمیت و کاربردهای متعدد این روایت در ابواب مختلف فقهی و اصولی، جبران ضعف روایت با مقبول بودنش در نزد اصحاب را ادعا نمودهاند.
سید رضا شیرازی در مقاله پیش روی، با ارائۀ پیشینۀ این ادعا، و بررسی باب قضا در کتب فقهی، و مبحث تعادل و تراجیح در کتب اصول فقه قبل از شهید ثانی، صحت و سقم این امر را بررسی میکند.
به نظر میرسد استناد گستردۀ علامه حلی بدین روایت، و توصیف روایت به «مقبول» توسط شهید اول و محقق کرکی، منشأ ادعای مقبوله بودن این روایت توسط شهید ثانی شده است و کاربرد این صفت برای این حدیث، در شرح لمعه(الروضه البهیه)، و درسی بودن این کتاب از زمان خود تاکنون، منجر به شهرت این روایت به مقبوله شده است.
مقاله این پژوهشگر حوزوی در دو فصلنامه حدیث پژوهی – سال هشتم، شماره ۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است.
علاقهمندان میتوانند برای مشاهده متن کامل مقاله کلیک کنند.
بدون دیدگاه
سلام و سپاس
گوبا مشکلی در مشاهده ی فایل ضمیمه وجود دارد
کلیک ، به نتیجه نمی رسد
علاقهمندان میتوانند برای مشاهده متن کامل مقاله کلیک کنند.