حجتالاسلام عبدالهادی مسعودی با بیان اینکه بیشترین احادیثی که امروز از آن استفاده میشود، کمترین سندیت را دارند، گفت: امروزه میبینیم بسیاری افراد از طب النبی و طب الرضا در امر درمان استفاده میکنند، در حالیکه کمترین سندیدت را دارند و کمترین پژوهش هم در مورد آن صورت میگیرد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، قائممقام و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در آیین رونمایی از کتاب «بنیانهای کاربست روایات طبی» در نمایشگاه بینالمللی قرآن تهران، گفت: در حال حاضر در عصری هستیم که نگاهها به ظرفیتهای کتب دینی تغییر کرده و این پرسشها مطرح میشود که آیا متون اسلامی میتوانند به سلامت انسانها و جامعه کمک کنند، آیا میتوان این انتظار را داشته باشیم از طریق این متون به رشد و تعالی در ابعاد جسمانی و معنوی انسان برسیم.
وی با بیان اینکه سه نگاه به دین در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: یک نگاه حداکثری که میگوید دین در همه چیز دخالت دارد و نگاه دیگر یک نگاه حداقلی است که به هیچ عنوان نیاز نمیبییند دین در این حوزه دخالت کند و یک نگاه میانی که قائل به پذیرش توصیههای دینی در امر سلامت است.
مسعودی بیان کرد: همزمان با این سه نگاه سه نوع پذیرش و مقبولیت داریم، پذیرش سادهلوحانه یا اخباریگری، رد گستاخانه و پذیرش نقادانه متون دینی است.
وی در ادامه به محتوایات کتاب بنیانهای کاربست روایات طبی پرداخت یادآور شد: برای دانش میانرشته اسلامی و سلامت نیازمند یکسری بنیانهای نظری هستیم، کتاب بنیانهای کاربست روایات طبی به این موضوع و مراحل ساخت دانش توجه شده است و یک مقاله به آن اختصاص داده شده است.
مسعودی با اشاره به لزوم تقسیمبندی روایات طبی گفت: در این کتاب مقالهای به این موضوع اختصاص داده شده است، ما چند نوع حدیث برای سلامت داریم، پیشگیری، بهداشت، اخلاق پزشکی، فقه پزشکی و درمان در این دستهبندی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه بیشترین احادیثی که امروز از آن استفاده میشود، کمترین سندیت را دارند، گفت: امروزه میبینیم بسیاری افراد از طب النبی و طب الرضا در امر درمان استفاده میکنند، در حالیکه کمترین سندیدت را دارند و کمترین پژوهش هم در مورد آن صورت میگیرد.
مسعودی ادامه داد: حدود ۶ هزار حدیث طبی داریم که ۸۰ درصد آنها بدون سند و ۲۰ درصد دارای سند هستند و از آنها نیز ۵ درصد صحیح هستند، آنچه به نام طب سنتی توسط بسیاری از مدعیان در حوزه درمان ارائه میشود، طب ادعایی و بر اساس این احادیث بدون سند یا ناصحیح صورت میگیرد.
وی تأکید کرد: ما احادیث صحیح و مستندی را که در حوزه بهداشت و پیشگیری وجود دارد، فروگذاشتهایم و طبالنبی (ص) و طبالرضا (ع) را برجسته میکنیم که اسناد ندارند، لذا در یکی از مقالات این کتاب به این حوزه پرداختهایم.
این پژوهشگر میانرشتهای قرآن و سلامت نیز یادآور شد: دو مقاله دیگر این کتاب چالشهای استفاده از روایات طبی است و عنوان میشود، کاربست روایتهای طبی نیازمند یک پژوهش عمیق و جدی است.
۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سلام
لطفا آقایان منکر طب النبی این قدر برای سلامت ما خود را به آب و آتش نزنند
ما مردم خود مان شعور داریم و خیر خواه وبد خواهمان را می شناسیم