معرفی کوتاه: مجموعه مباحثی از علم اصول فقه اعم از مباحث مربوط به الفاظ، حجیت ادله شرعی و اصول عملیه است. در این نوشتار ابتدا به بررسی مباحث مربوط به قطع و ظن و حجیت سایر ظنون معتبر پرداخته شده و پس از آن ادله و مبانی استفاده از اصول عملیه و شرایط جریان داشتن آنها بیان شده است. نویسنده در همین راستا به حجیت قطع و نیز حجیت اجماع منقول یا عدم حجیت آن، حجیت خبر واحد و نیز ظن مطلق اشاره نموده و دلایل مربوط به آنها را بیان نموده است. آن گاه نگارنده به بحث در مورد اصول عملیه اعم از برائت اشتغال یا احتیاط، تخییر و استصحاب در صورت شک در اصل تکلیف و شک در ملکفبه پرداخته و شروط جریان داشتن این قبیل از اصول و نیز موارد سقوط و عدم حجیت آن را بیان کرده است. بحث در مورد تعادل و تراجیح در صورت تعارض بین ادله مختلف شرعی و نیز مباحث مربوط به اجتهاد و تقلید، از دیگر محورهای بحث در این نوشتار است.
تحریر الاصول
نویسنده(گان): | سیدمحمدمهدی موسوی بجنوردی | ناشر: | صحیفه خرد | |
تعداد صفحه: | ۵۷۴ | قطع: | وزیری | |
نوع جلد: |
گالینگور | تاریخ نشر: |
۹۴/۰۶/۰۷ | |
قیمت: | — | کد دیویی: | ۲۹۷٫۳۱۲ | |
زبان: | عربی | محل نشر: | قم | |
صفحات اولیه کتاب: | کلیک کنید. | لینک خرید کتاب: | کلیک کنید. |
معرفی کتاب:
مجموعه مباحثی از علم اصول فقه اعم از مباحث مربوط به الفاظ، حجیت ادله شرعی و اصول عملیه است. در این نوشتار ابتدا به بررسی مباحث مربوط به قطع و ظن و حجیت سایر ظنون معتبر پرداخته شده و پس از آن ادله و مبانی استفاده از اصول عملیه و شرایط جریان داشتن آنها بیان شده است. نویسنده در همین راستا به حجیت قطع و نیز حجیت اجماع منقول یا عدم حجیت آن، حجیت خبر واحد و نیز ظن مطلق اشاره نموده و دلایل مربوط به آنها را بیان نموده است. آن گاه نگارنده به بحث در مورد اصول عملیه اعم از برائت اشتغال یا احتیاط، تخییر و استصحاب در صورت شک در اصل تکلیف و شک در ملکفبه پرداخته و شروط جریان داشتن این قبیل از اصول و نیز موارد سقوط و عدم حجیت آن را بیان کرده است. بحث در مورد تعادل و تراجیح در صورت تعارض بین ادله مختلف شرعی و نیز مباحث مربوط به اجتهاد و تقلید، از دیگر محورهای بحث در این نوشتار است.
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
همراه با دولت عثمانی در مقابل انگلیس
وجود حکم در روایات، به معنای تاریخی بودنِ آن نیست/ با هر نوع تغییر شرایط، احکام تغییر نمیکنند
