انسان متحیر میماند که بنمایههای فکری، مبنای تحلیل و مذاق «تشیع انگلیسی» به دین و تشیع چیست که از طرفی ادعای مرجعیت دارند و از طرف دیگر هرچه چهره تشیع و نمای بیرونی مکتب اهلبیت طاهرین را تخریب میکند را دامن میزنند.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چندی قبل در گفتوگویی پشتپرده اهانتهای تشیع انگلیسی به نظام اسلامی و تعرض آنها به سفارت ایران در لندن را بررسی کرده است که در ادامه از نظرتان عبور خواهد کرد:
مسأله تعرض به سفارت ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
مهاجرنیا: در رابطه با قضایای اخیری که اوج آن تعرض به سفارت ایران در لندن بود مسائل مختلفی مطرح است، مخصوصا که این قضایا منتسب به کسانی است که ادعای مرجعیت را دارند و حقیقتا این مسائل قابل تأمل است.
در صورت تضعیف، تخریب و وارد کردن خدشه به بدنه اسلام، تشیع و جمهوری اسلامی، دیگر نه جمهوری اسلامی که همه مدعیان پیروی از مکتب اسلام هم نمیتوانند در دنیا سر بلند کنند؛ بنابراین این تحرکات و تعرضهای اخیری که در کشوری بیگانه و در منظر بدترین دشمنان تاریخی اسلام یعنی انگلستان نسبت به سفارت جمهوری اسلامی انجام شد، بیانگر یک توطئه از پیش برنامهریزی شده از سوی انگلیس بود.
هدف انگلستان از تهییج جریان تشیع انگلیسی چیست؟
مهاجرنیا: کشوری مانند انگلستان با توطئه خود دائما این جریان را وادار به تخریب و تضعیف تشیع و نظام اسلامی میکند و بهجای اینکه این گونه جریانها، امروز درم قابل دنیای کفر بدیستد، در مقابل جهان اسلام ایستاده است.
در زمان حال دنیای غرب و تعداد زیادی از دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی صفبندی کردهاند و ایران تنها نمایندهای است که با دنیای غرب مقابله میکند، حال در چنین شرایط حساسی کسانی که ادعای تقدس و دینداری دارند، در مقابل جمهوری اسلامی ایران میایستند و با چنین برخوردهایی به نظام اسلامی اهانت کنند.
دلیل ادبیات و موضعگیریهای این جریانها را چه میدانید؟
مهاجرنیا: متأسفانه طرفداران این جریان فکری در کل کشورهایی که اظهارنظر و اعلام موضع کردهاند با اهانت و ادبیاتی توهینآمیز نسبت به نظام اسلامی برخورد کردهاند که این ادبیات حتی توسط خود انگلیسیها و دشمنان اصلی نظام اسلامی استفاده نمیشود.
این ادبیاتی که از شیعه انگلیسی در برخی رسانهها مشاهده میشود بیانگر نمایندگی آنان از طرف کشورهای معاند اسلام مانند انگلستان است. اگر کسی واقعا انتقاد داشته باشد، میتواند با وجود ارتباطات گسترده و رسانههای بیشمار در دنیا بهصورت علمی و به راحتی حرفهای خود را مطرح کنند.
اصرار تشیع انگلیسی بر قمهزنی با وجود موهون بودن این عمل را چگونه ارزیابی میکنید؟
مهاجرنیا: در تمام دنیا نسبت به بحث قمهزنی نگاه بدی وجود دارد و این عمل نمای زشت و خشنی از چهره تشیع در دنیا نشان میدهد و حال اینکه جریان شیرازی سالها است که بر این عمل زشت متمرکز شدهاند، گویا اینکه همه اهلبیت طاهرین(ع) و دین اسلام برای بیان حکم قمهزنی آمده است.
تمرکز بر این نوع ادبیات و این مسائل حقیقتا مشکوک است که این جریان چه اهدافی را دنبال میکنند، آیا ضرورت امروز دین اسلام پرداختن به چنین موضوعات بیاهمیتی است آنهم در زمانیکه میزان زیادی مسائل علمی بدون پاسخ و هجمه و شبهات علیه دین و تشیع وجود دارد.
حتی اگر قمهزنی بهعنوان ضرورتی در نظر گرفته شود، آیا ضرورتی دسته اول است که بر آن متمرکز شوند، آنهم در کشورهای غربی، دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی که در معرض دید همه دنیا است، حقیقتا نتیجه پرداختن به این موضوعات چیزی جز تضعیف و بدنامی تشیع و اسلام نیست.
تا چه حدی قمهزنی میتواند دستاوردها و زیرساختهای نظام شیعی را با خطر مواجه میکند؟
مهاجرنیا: از این جریان که مدعی قمهزنی و خونریزی برای امام حسین(ع) است بایستی پرسید آیا قمهزنی از دستاوردها، ارکان و زیرساختهای فکری اهلبیت طاهرین(ع) مهمتر است.
اصل قمهزنی هم که خلاف عقلانیت است و همه بزرگان قائل هستند که این عمل وهن مذهب و دین است، مشاهده میکنند که مردم جهان به قمهزنی بهعنوان عملی عقبمانده، وحشی و خشن نگاه میکنند و با این توصیفات دیگر جای عبادت و ثواب برای این عمل باقی نمیماند.
بایستی به تولی و تبری بهصورت دقیق و صحیح توجه نمود، آیا واقعا آن ولایتی که ائمه(ع) بیان کردهاند نسبت به دشمنان اسلام مانند انگلستان و آمریکا است، آیا تبری گفته شده توسط اهل بیت طاهرین نسبت به دوستان اسلام و ولایت فقیه است.
این نوع رفتار و ادبیات خشن صحت گفته کسانی را که مدعی خط دهی انگلستان به تشیع انگلیسی هستند را نشان میدهد و بیانگر یک کارگردان و طراح اصلی در پشتصحنه است که این جریان را وادار میکند تا علیه نظام اسلامی و مظلومترین چهرههای تشیع تبلیغ کنند.
بنمایه فکری تشیع انگلیسی را چگونه تحلیل میفرمایید؟
مهاجرنیا: انسان متحیر میماند که بنمایههای فکری، مبنای تحلیل و مذاق «تشیع انگلیسی» به دین و تشیع چیست که از طرفی ادعای مرجعیت دارند و از طرف دیگر هرچه چهره تشیع و نمای بیرونی مکتب اهلبیت طاهرین را تخریب میکند را دامن میزنند.
این قضیه ماجرای تلخی است که افرادی منتسب به روحانیت و سادات، بیایند با جمهوری اسلامی و نیابت امام زمان(عج) در عصر غیبت مخالفت کنند، چیزی که دقیقا نباید اتفاق بیأفتد، حتی اگر این جریان هیچ بنمایه معرفتی هم نداشته باشد جز اینکه الان به جان جمهوری اسلامی افتاده است، همین موضوع نشاندهنده دستهای پشت صحنه است.
سالها قبل در دوره شرق و غرب، سوسیالیست در مقابل همه دنیای غرب بود که امروزه به بنبست رسیده است، نظریه پایان تاریخهانتینگتون خود غربیها میگفت تمدن اسلامی در بین هشت تمدن، تنها تمدنی است که در پایان تاریخ مقابل تمدن غرب میایستد.
امروز افتخار رقابت و مقابله با دنیای کفر به نام جمهوری اسلامی ثبت شده است، غیر از نظام اسلامی چه کسی با ظلم و بیداد شرق و غرب مبارزه میکند، حیف است که این پرچم و اقتدار شکسته شود، آنهم در جایی که یقینا هیچ سودی نصیب این جریان نمیشود.
وحدت را در چنین شرایط حساسی که مکتب اهلبیت طاهرین(ع) نیاز به وحدت دارد و درمقابل هجمه گسترده و بیسابقهای نه فقط به اعتبار ساختار و ارکان جمهوری اسلامی که کل مبانی اعتقادی مسلمانان را مورد هجمه قرار دادهاند.
پرداختن به موضوعات حاشیهای و عدم پرداخت به موضوعات دسته اول توسط این جریان را چگونه تحلیل میکنید؟
مهاجرنیا: پاسخ به شبهات گسترده فضای مجازی وظیفه کیست، همه این شبهات که مربوط به ارکان جمهوری اسلامی نیست، بلکه بسیاری از شبهات مطرح شده زیرساختهای فکری اهلبیت را مورد هجمه قرار دادهاند.
این چه تفکری است که جریان تشیع انگلیسی را به آلت دست دشمنان برای برادرکشی و تخریب مکتب اسلام تبدیل کرده است، به این معنی که این جریان تیشهای در دست دارد و در میدانی بازی میکند که یقینا خواسته دشمنان اسلام و تشیع است تا در سرزمین کفر علیه سفارت جمهوری اسلامی و طرفداران اسلام اینگونه اعمال زشتی انجام شود.
جای امیدواری است حداقل افرادی که در این جریان اهل تفکر هستند، روی عواقب کار خود فکر کنند که در نهایت چه سودی نصیب آنها خواهد شد، هرچه زودتر برسر عقل بیایند و بهجای تقابل با نظام اسلامی به تنها کشوری که مدعی رسالت اهل بیت(ع) است برای نیل به اهداف خود یاری رسانند، به این نکته باید توجه نمود که امروزه نماینده اسلام در مقابل جهان کفر کیست. رسا