شبکه اجتهاد: تحولات تکاندهندهای که جهان اسلام در قرون اخیر شاهد آنها بوده به بروز اعتمادبهنفس و در نتیجه دفاع قاطع مسلمین از هستی خویش منجر شده است. تحولی که طی آن امت اسلامی به یاری پیشگامان و رهبران و نیز با الهام از اعتقادات انقلابی خودبه حرکت در آمده و به قصد تحقق آرمانهای پیامبران در پیادهکردن حکومت اسلامی در شرایط دشوارِ وجود چالشهای گوناگون قیام کرده است. نهضت معاصر اسلامی سه مرحله را طی نموده است: ۱٫ مرحله آغاز بیداری اسلامی با پیشگامی سیدجمالالدین اسدآبادی؛ ۲٫ مرحله سازندگی فکریعقیدتی با جلوداری شهید آیتالله سیّدمحمّدباقر صدر؛ ۳٫ مرحله انقلاب و تاسیس حکومت به رهبری امام خمینی.
حیات سیاسی شهید صدر
جامعیّت مکتب؛[۲۰] دقت در بحث و تحلیل و پرداختن به جوانب؛[۲۱] ابتکار و نوآورى و دگرگونسازى علوم و نظریات علمى؛[۲۲] روش واقعگرایانه و نگرش مجموعهاى؛[۲۳] تنظیم بحث و انتخاب راه مناسب براى استدلال در هر موضوعى؛[۲۴] جمع بین روش منطقى و اقناع روانى؛[۲۵] جمع بین ذوق فنّى و احساس عقلایى[۲۶] از جمله ویژگیهای مکتب علمى و فکری شهید صدر از نگاه شاگرد برجسته او آیتالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی میباشد و بنابر نظر آیتالله سیدکاظم حائری حوزه درسی شهید صدر از امتیازاتی چون عمق، دقت، شمول، وسعت، حسن بیان و قدرت تفهیم برخوردار بود.[۲۷]
اندیشههای سیاسی شهید صدر
۱٫ اعتقاد به آمیختگى کامل فقه اسلامى با حکومت
این آمیختگى کامل و پیوند وثیق بهگونهاى است که جداسازى فقه اسلامى از حکومت غیرممکن است و هر چند از همه تقسیمات فقهاى اهل بیت علیهمالسلام و اهل سنّت مىتوان پیوند فقه را با حکومت به دست آورد ولى در تقسیماتى که دانشمندان و فقهاى معاصر ارائه دادهاند، پیوند فقه با حکومت و مسائل اجتماعى برجستهتر است که از جمله آنها طرح آیهالله شهید سیّدمحمّدباقر صدر[۲۹] است که بحثهاى فقهى را در چهار گروه، ردهبندى کرده است: ۱٫ عبادات(نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفّارات)؛ ۲٫ اموال(خصوصى و عمومى)؛ ۳٫ سلوک و آداب و رفتار شخصى(الف. روابط خانوادگى مانند: نکاح، طلاق، خلع، مبارات، ظهار، لعان و ایلا؛ ب. روابط اجتماعى مانند: اطعمه و اشربه، ملابس و مساکن، آداب معاشرت، احکام نذر و عهد و یمین، ذباحه، امر به معروف و نهى از منکر)؛ ۴٫ آداب عمومى: قضا و حکومت، صلح و جنگ، روابط بینالملل، ولایت عامه، قضا و شهادات، حدود، جهاد و…[۳۰]
۲٫ حق حاکمیت
حاکمیت از نگاه شهید صدر[۳۱] دو گونه است: ۱٫ حاکمیت مطلق و حقیقی که از آن خداست؛ ۲٫ حاکمیت اعتباری و نسبی که به انسان تعلّق دارد و در طول حاکمیت مطلق خداست و در دو بُعدِ خلافه الإنسان و شهاده الانبیاء تبلور مییابد و حاکمیت ملّی که شعبهای از خلافت انسان است با نظارت انبیا ربّانی و احبار تکمیل میگردد؛ چراکه خداوند، انسان را با خلافتش در زمین عزیز داشته و انسان از تمام عناصر هستی متمایز گردیده؛ زیرا جانشین خدا بر روی زمین است[۳۲] و با پذیرش حاکمیت مطلق الهی و اینکه خداوند نوع انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است[۳۳] و همگان در این جانشینی ذاتا با هم برابرند،[۳۴] سلطهجویی و برتریخواهی انسان بر انسان نفی میشود[۳۵] و آزادی انسان بر تمام شئون سرنوشت خویش از جمله بر سرنوشت اجتماعی، به رسمیت شناخته میشود و غیرقابلسلب اعلام میگردد.[۳۶]
۳٫ لزوم ایجاد دگرگونی بنیادی فکری
۴٫ لزوم ایجاد دگرگونیهای اجتماعی
۵٫ لزوم ایجاد دگرگونیهای سیاسی
۶٫ حمایت و پشتیبانی تمامقد از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران
که گفت که آن زنـده جـاویـد بِمُـرد؟ کـه گـفـت کـه آفـتـاب امـیـد بِمُـرد؟
آری، سید محمدباقر، آن روح آرامیافته در جوار الهی و بهرهمند از فیض نامتناهی زنده است، تا علم و اندیشه زنده است، تا ارزش و تعالی زنده است، تا فریاد رعدآسای «أمن العدل یا بن الطلقا»ی زینب کبری در مجلس یزید زنده است. شهید صدر زنده است تا نبرد با ارتجاع زنده است تا خون زنده است و شمشیر مرده.[۴۷]
جمعبندی
[۲]. نک: ویژگىهاى مکتب فکرى و علمى شهیدصدر، سید محمود هاشمى درج در: مجله فقه اهلبیت علیهمالسلام (فارسى)، ج۲۴، ص۳۰و۳۱٫
[۳]. این مرحله از نیمۀ قرن سیزدهم، همزمان با وفات صاحب جواهر و ظهور مکتب اصولى و فقهى شیخ مرتضى انصارى آغاز مىشود و همچنان ادامه دارد. نک: جمعى از پژوهشگران زیر نظر سیدمحمود هاشمى شاهرودى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبیت علیهمالسلام، ۳ج، قم: مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بیت علیهمالسلام، اول: ۱۴۲۶ق، ج۱، ص۴۲٫
[۴] . نک: جمعى از پژوهشگران زیر نظر سیدمحمود هاشمى شاهرودى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبیت علیهمالسلام، ۳ ج، قم: مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بیت علیهم السلام، اول: ۱۴۲۶ق، ج۱، ص۴۴٫
[۵]. نک: صحیفه امام، ج۱۲، ص۲۵۳و۲۵۴٫
[۶]. محمدرضا حکیمی، عقل سرخ، قم: دلیل ما، اول: ۱۳۸۳، ص۲۸٫
[۷]. احمدعبدالله ابوزید العاملی، محمدباقر الصدر، السیره و المسیره فی حقائق و وثائق، ۵ج، بیروت: العارف للمطبوعات، الطبعه الثالثه: ۱۴۲۹ق، ج۱، ص۱۶۱٫
[۸]. محمدعلی خسروی و اصغر میرشکاری، روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی قدس سره، تهران: عروج، ص۴۵٫
[۹]. شیخ آقا بزرگ تهرانی، طبقات اعلامالشیعه.
[۱۰]. نک: ویژگىهاى مکتب فکرى و علمى شهیدصدر، سید محمود هاشمى درج در: مجله فقه اهلبیت علیهمالسلام (فارسى)، ج۲۴، ص۳۱٫
[۱۱]. نک: سیدمحمدباقر صدر، بانک اسلامی، ترجمه حبیبالله خنجی، با مقدمه علی حجتی کرمانی، بامقدمه علی حجتی کرمانی، ص۲و۳٫
[۱۲]. ویژگىهاى مکتب فکرى و علمى شهیدصدر، سید محمود هاشمى درج در: مجله فقه اهلبیت علیهمالسلام (فارسى)، ج۲۴، ص۲۱.
[۱۳]. علیاکبر علیخانی و همکاران، همان، ص۴٫
[۱۴]. نک: جمعی از نویسندگان، انقلابی متمایز(جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران)، ص۳۶۳٫
[۱۵]. محمدحسین جمشیدی، ارتباط متقابل اسلامی ایران و جنبش شیعیان عراق، مجموعه مقالات انقلاب اسلامی و ریشههای آن، ج۲، ص۳۹۱ تا۳۹۴٫
[۱۶]. محمدعلی خسروی و اصغر میرشکاری، همان، ص۴۵٫
[۱۷]. همان.
[۱۸]. ویژگىهاى مکتب فکرى و علمى شهیدصدر، سید محمود هاشمى درج در: مجله فقه اهلبیت علیهمالسلام (فارسى)، ج۲۴، ص۲۱.
[۱۹]. هرایر دکمجیان، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حمید احمدی، تهران: کیهان، ۱۳۶۶، ص۹۸٫
[۲۰]. نک: مجله فقه اهلبیت علیهمالسلام (فارسى)، ج۲۴، ص۲۲.
[۲۱]. نک: همان، ص۲۲و۲۳٫
[۲۲]. نک: همان، ص۲۳تا۲۵٫
[۲۳]. نک: همان، ص۲۵و۲۶٫
[۲۴]. نک: همان، ص۲۷٫
[۲۵]. نک: همان، ص۲۸٫
[۲۶]. نک: همان، ص۲۹و۳۰٫
[۲۷]. جلوههایی از منش علمی و عملی شهید صدر درگفتوگو با آیتالله سیدکاظم حائری و استاد کورانی. کد خبر: ۱۶۱۶۵۹:
www.rasanews.ir
[۲۸]. علیاکبر علیخانی و همکاران، همان، ص۲٫
[۲۹]. سیدمحمدباقر صدر، الفتاوى الواضحه وفقاً لمذهب أهل البیت علیهمالسلام، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، هشتم: ۱۴۰۳، ج۱، ص۱۳۲تا۱۳۴٫
[۳۰]. نک: مجلۀ فقه اهل بیت، ش۳، نگاهى به دستهبندى بابهاى فقه به نقل از: ناصر مکارم شیرازى، دائرهالمعارف فقه مقارن، قم: مدرسه امام علیبنابىطالب علیهالسلام، اول: ۱۴۲۷ق، ص۴۳۴و۴۳۵ و نیز سیدحسین مدرسى طباطبایى، مقدمهای بر فقه شیعه، ترجمه محمد آصف فکرت، مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى، اول: ۱۴۱۰ق، ص۲۳و۲۴٫
[۳۱]. عمده این بحث در دو رساله لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران و خلافه الانسان و شهاده الانبیاء مطرح شده است.
[۳۲]. سیدمحمدباقر صدر، خلافهالانسان و شهادهالانبیاء، ص۴۲٫
[۳۳]. همان، ص۲۱و۲۲٫
[۳۴]. نک: سیدمحمدباقر صدر، لمحه فقهیه تمهیدیه عن مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه فی ایران، ص۲۵تا۲۷٫
[۳۵]. نک: همان، ص۲۸و۲۹٫
[۳۶]. نک: همان، ص۲۵تا۲۷٫
[۳۷]. محسن اراکی، دورهها و پیشگامان بیداری اسلامی معاصر، ترجمه محمد مقدس، تهران: نشر ادیان، اول: بهار۱۳۹۲، ص۹۰تا۹۲٫
[۳۸]. همان، ص۹۳تا۹۶٫
[۳۹]. همان، ص۹۶تا۹۹٫
[۴۰]. نک: منابع القدره الاسلامیه، ص۵ به نقل از: همان، ص۱۰۱و۱۰۲٫
[۴۱]. همان، ص۱۰۲و۱۰۳٫
[۴۲]. جلوههایی از منش علمی و عملی شهید صدر درگفتوگو با آیتالله سیدکاظم حائری و استاد کورانی. کد خبر: ۱۶۱۶۵۹:
www.rasanews.ir
[۴۳]. احمدعبدالله ابوزید العاملی، همان، ج۴، ص۶٫
[۴۴]. علیاکبر علیخانی و همکاران، همان، ص۵۰٫
[۴۵]. «من هو خمینی العراق» تعبیری است از مجله «شهید» که بعد از زندانیشدن شهید صدر در عراق منتشر شد. نک: احمدعبدالله ابوزید العاملی، همان، ج۵، ص۵۴۵٫
[۴۶]. حسن فخرالشریعه، مروری بر زندگانی شهید بزرگ آیه الله سید محمد باقر صدر، مجله پیام حوزه، بهار۱۳۷۶، ش۱۳، ص۱۲۷٫