اولین نشست از سلسله نشستهای بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج با حضور اساتید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار شد.
به گزارش شبکه اجتهاد، اولین نشست از سلسله نشستهای بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج سه شنبه گذشته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار گردید.
حجتالاسلام دکتر حسین عندلیب، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با تاکید بر اینکه زبان قرآن زبان جنسیت زده نیست، اظهار کرد: جنسیت زده دانستن قرآن کریم تبعات بدی برای جوانان دارد و اعتماد آنها به قرآن کریم را از بین میبرد.
وی با بیان اینکه یکی از منابع مهم فقه، روایات اهل بیت (ع) است، ابراز کرد: این سخن که برخی از احکام شرعی به دلیل اینکه منبع آن روایات است، معتبر نیستند، سخن غلطی است.
عندلیب با اشاره به اینکه مکانیزم فقهی بررسی روایات یک مکانیزم بسیار مطمئن و دقیق است، گفت: علما چشم بسته به دنبال روایات نیستند، بلکه دو علم رجال و درایه به صورت کاملا دقیق و عالمانه به دنبال بررسی سند و دلالت حدیث است و این بررسیها وقتی زیادی از فقیه میگیرد.
وی با بیان اینکه ما در فهم دین و در مرحله بعد استنباط فقهی قائل به حسبنا کتاب الله نیستیم، عنوان کرد: قرآن کریم برای همه مردم آمده است لذا معیار فهم واژگان قرآن و حدیث، عرف است البته در مدلول تصدیقی و مدیریت ادله فقها ورود میکنند.
عندلیب رعایت مصلحت در ازدواج صبی را ضروری دانست و اظهار داشت: برخی فقها معتقدند صبی پس از بلوغ خیار فسخ دارد و صحیحه محمد بن مسلم و دیگر روایات موید این فتوا است.
وی با بیان اینکه به اجماع فقها همبستر شدن با دختر نه یا ده سال قطعا ممنوع است، گفت: برخی روایات ۱۳ سالگی و برخی رویت حیض را ملاک میدانند که به نظر حیض ملاک بهتری است.
باید به سراغ فقه حکومتی رفت
سخنران نشست با بیان اینکه در فقه سنتی نارساییهایی وجود دارد و باید به سراغ فقه حکومتی رفت، ابراز کرد: در پارادایم فقه حکومتی مساله متفاوت است و برخی فرا دلیلها نقش ایفا میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه با شاره به اینکه از نگاه قرآن برای ازدواج سه کارکرد بقای نسل، آرامش و سکونت و تکمیل و تکامل وجود دارد، گفت: عنصر مهم در این زمینه مصلحت است.
عندلیب با اشاره به اینکه اصل آزادی، اصاله الجواز، اصل تسلط و ولایت بر خویشتن مانع افزایش سن ازدواج میشود، عنوان کرد: مساله حساس در فقه استناد به شارع است و لذا خیلی دقت میخواهد.
وی با بیان اینکه از نظر قوانین ایران ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سه شرط مهم را برای ازدواج زیر سیزده سال دختران مطرح کرده است، اظهار کرد: این سه شرط اذن ولی، وجود مصلحت و تشخیص دادگاه صالح است.
عندلیب افزود: ماده ۱۰۴۱ ماده خوبی است فقط در رویه قضایی حتما قضات باید به کارشناس برای احراز مصلحت طفل ارجاع دهند.
وی ابراز کرد: ما نباید تصور کنیم همه چیز باید با قانون حل شود، دستکاری مدام در قانون کار را خراب میکند و وحدت رویه را بهم میزند.
عندلیب افزود: در ماده ۴۱ هم تصریح میکند مواد این کنوانسیون قوانین کشورها را تحت تاثیر قرار نمیدهد و از نظر قوانین بینالمللی هم نباید نگرانی داشت.
سخنران نشست با بیان اینکه ۲۵ ایالت امریکا هنوز کف سن ازدواج تعیین نکردند و فقط اذن ولی و نظر قاضی را ضروری میدانند، عنوان کرد: سال ۲۰۱۷ در تگزاس ۱۸ سال برای سن ازدواج مطرح شد و در بین سالهای ۲۰۰۰تا ۲۰۱۰ تعداد ۲۴۸۰۰۰ ازدواج کودک در امریکا ثبت شده است
عندلیب با بیان اینکه در ۱۱۷ کشور سن ازدواج کمتر از ۱۸ سال است، اظهار داشت:در فرانسه اخیرا ارتباط جنسی زیر ۱۵ سال ممنوع شده است.
وی افزود: ما نباید فرهنگ کشورها را نادیده بگیریم چون انها نهادهای جایگزین دارند و نمیشود و نباید الگوی غربی اجرا شود و نتیجه اینکه نمیتوان اقتضائات مناطق مختلف را نادیده گرفت و برای همه یک سن تعیین کرد.
نباید ازدواج را یک امر لوکس و تشریفاتی دانست
دکتر داود مهدوی زادگان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی نیز با بیان اینکه مساله سن ازدواج جزء مسائل فقه سیاسی است، گفت: ادله موافقان افزایش سن ازدواج ادله ناکافی است و مخالف تجربی و علمی دارد.
وی بیان اینکه تالی فاسدهای زیادی برای افزایش سن ازدواج وجود دارد، عنوان کرد: یک نوع تحقیر برای بچههای زیر ۱۸ سال است که بگوییم کودک هستید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: از یک طرف میگویند تا ۱۸ سالگی کودک است از آن طرف میگویند از مهد کودک آموزش جنسی بدهید.
مهدوی زادگان با بیان اینکه نباید ازدواج را یک امر لوکس و تشریفاتی دانست، گفت: بلوغهای هشت گانه مد نظر روانشناسان خیلی مشکل است در یک فرد جمع شود.
۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
با سلام و احترام مباحث بسیار خوبی بود