تمامی جریانهای سلفی برپایی جشن میلاد پیامبر را بدعتی ناروا میدانند و این جشن و تمام فعالیتهای مربوط به آن را حرام میدانند و هرسال نیز همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) جنجالی بر سر این مراسم به پا میکنند.
به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از پایگاه مصری الیوم السابع، تمامی جریانهای سلفی برپایی جشن میلاد پیامبر را بدعتی ناروا دانسته و این جشن و تمام فعالیتهای مربوط به آن را حرام میپندارند و هرسال نیز همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) جنجالی بر سر این مراسم به پا میکنند.
شیوخ سلفی مصر در حالی به تحریم جشن میلاد پیامبر فتوا میدهند که مردم مصر با این فتوا مخالفند و جشنهای بزرگی به این مناسبت برگزار میکنند، اما در این میان نظر شیوخ سلفی درباره خوردن شیرینی میلاد پیامبر نیز قابل تامل است.
سلفیها شیرینی میلاد پیامبر را میخورند اما تلاششان بر این است که این شیرینی را در روزهای دیگر سال به جز روز میلاد پیامبر مصرف کنند و بر این باورند که شیرینی در این روز فقط یک خوراکی نیست و نماد برپایی جشن است و از این رو خوردن آن جایز نیست.
شیخ محمود لطفی عامر مبلغ سلفی در این زمینه گفت: هر بدعتی گمراهی است و کسی حق ندارد در دین خدا امر جدیدی ایجاد کند و برپایی جشن میلاد برای هر شخصیت دینی از جمله پیامبر محمد بدعت است و کسانی که آن را انجام دهند جایگاهشان در آتش است.
وی در مورد شیرینی جشن میلاد پیامبر نیز گفت: شیرینی به خودی خود حلال است اما به خاطر ارتباط با مراسمهای دینی خوردن آن جایز نیست و کسی که مایل است مصرف کند باید آن را در روزی غیر از روز میلاد پیامبر خریداری کند.
لطفی عامر ادامه داد: برپایی جشن میلاد پیامبر یک مسئله و خوردن شیرینی یک مسئله دیگر است که اولی حرام است و دومی تا زمانی که با مراسمهای دینی مرتبط نباشد حلال است و حتی بهتر است در روزی غیر از روز میلاد پیامبر خریداری شود. شیخ سامح عبدالحمید از دیگر مبلغان سلفی مصر نیز در این زمینه گفت: ما شیرینیهای مخصوص به میلاد پیامبر را در طول سال میخوریم زیرا در منطقه ما همیشه موجود است اما تلاش ما بر این است در روزهای جشن میلاد پیامبر از این شیرینی نخوریم، زیرا خوردن شیرینی در روزهای جشن میلاد پیامبر جایز نیست به این معنا که شیرینی در این مراسمها دیگر فقط خوراکی نیست و به نماد برپایی جشن تبدیل میشود و برپایی جشن میلاد پیامبر نیز بدعتی است که باید از آن دوری گزید! و نشست و برخاست در این مراسمها و خوردن از سفره و شیرینی این مراسمها و خریدن شیرینی در این روزها نیز جایز نیست و نوعی مشارکت در جشن و ترویج آن محسوب میشود؛ اما خوردن این شیرینیها قبل و بعد از مراسم جشن میلاد پیامبر جایز است و اشکالی ندارد.
الازهر: کیست که جرات کند حلال خدا را برای مردم حرام کند؟!
از سوی دیگر علمای الازهر در مصر ضمن تایید برپایی جشن میلاد پیامبر، این جشن را مایه یادآوری پیامبر و سیره ایشان میدانند.
مرکز جهانی فتوای الکترونیک الازهر این زمینه گفته که وجود مبارک پیامبر اولین کسی بود که به خاطر تولدش از خدای متعال تشکر کرد و در روایت صحیح آمده که ایشان روز دوشنبه را روزه میگرفت و در پاسخ به پرسشی درباره علت این کار فرمود: روزی است که در آن متولد شدم و در این صورت این کار برای مسلمانان جایر و بلکه مستحب است که روز میلاد ایشان همراه با شادی و سرور و جشن باشد تا به عنوان یک نماد مطرح شود و مسلمانان نیز در چنین روزی به خوردن شیرینی به خاطر میلاد پیامبر عادت دارند تا شادی خود را به این وسیله نشان دهند و هیچ مانعی ندارد. و چه کسی است که جرات کند حلال خدا را برای مردم حرام کند؟!
این مرکز ادامه داد: مخالفت با برپایی جشن میلاد پیامبر چه دلیلی میتواند داشته باشد و حال آنکه مردم در این روز سیره، فضائل و اخلاق پیامبر را به یاد میآورند و صله رحم به جا میآورند و اطعام میکنند و خرید و فروش و خوردن شیرین این مراسم نیز بدین ترتیب اشکالی ندارد و از باب شادی و سرور جشن پیامبر است که در چنین روزی قدم به دنیا گذاشت و مردم را از تاریکی به نور و هدایت کرد.
لازم به ذکر است که جریانهای سلفی در حالی در مورد مسائلی مانند خوردن شیرینی میلاد پیامبر و زیارت قبر پیامبر و اهل بیت(ع) اهل احتیاط در دین میشوند که در امور مهمی مانند جان و مال مؤمنان به راحتی فتوای کفر و مباح بودن خون و جان را صادر میکنند و ارزشی برای جان و مال و ناموس مسلمانان قائل نیستند و این نظریه سلفیها در دوره ظهور داعش در عراق و سوریه به خوبی بر همگان نمایان و رسوا شد. مرکز خبر حوزه