labelاجتهاد و اصول فقه, اندیشوران فقهی, تاریخ فقه و فقهاء
commentبدون دیدگاه

مبنا قرار دادن «تفسیر خداشناخت» در فقه مناسبات ضروری است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مبنا قرار دادن «تفسیر خداشناخت» در فقه مناسبات ضروری است، گفت: برای امور کلانی هم‌چون روابط بین اتباع ادیان و مذاهب باید در فقه فصل‌هایی را ایجاد کنیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی «نقش ادیان و مذاهب در تأمین صلح و امنیت پایدار» که به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، اظهار داشت: در قبال پیروان ادیان و مذاهب دیگر نباید موضع طرد کننده داشته باشیم بلکه در صحنه اجتماعی باید با ادیان و مذاهب هم‌گرایی داشته و فیمابین خود روابط هم‌زیستانه برقرار کنیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در عین حال که در ادیان و مذاهب، مناسک و قالب‌ها اعتبار دارند، می‌توان معانی مهم نهفته در ورای مناسک و قالب‌ها در ادیان و مذاهب را شناسایی و انتزاع کرد و این معانی را به عنوان نقطه‌های تأثیرگذار در زندگی مورد بهره‌برداری جهت تنظیم روابط و مناسبات قرار داد. یکی از عوامل فقدان روابط شایسته بین اتباع ادیان و مذاهب این است که معانی مشترک بین آن‌ها جهت تنظیم روابط بین پیروان‌شان شناسایی نشده است. باید دید که چه معانی در دین وجود دارد که بسیار مهم و قابلیت استخراج و مبنا شدن برای حرکت در روابط بین ادیانی و انسانی دارند.

وی، خداگرایی، اخلاق‌گرایی، تقواگرایی، عبادت‌گرایی و فطرت‌گرایی را مفاهیم مشترک بین ادیان و مذاهب ـ به رغم اختلاف‌ها و تفاوت‌ها بین آن‌ها در این معانی ـ معرفی کرد و توضیح داد: اگر فی‌المثل با تکیه بر روش و نظریه معناگرایی به اسلام مراجعه کنیم، می‌توانیم پنج معنای مهم یادشده را به عنوان معانی اساسی، مهم، فعال و جاری در بدنه دین، نگاه دین و معارف دین اسلام به وضوح بیابیم.

خداگرایی روح اصلی دین است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خداگرایی روح اصلی دین است، ادامه داد: برای خدا شاید حسابی که باز می‌کنیم، در نگاهی است که به صفات او داریم، در حالی که نسبت خدا و دین فراتر از این است و اندیشه خدا در دین کانونی‌ترین نقطه‌ای است که باید دائماً به آن نزدیک شد و بر اساس آن دین را از حیث معرفتی، عبادتی، بینشی، اجتماعی و تربیتی بیشتر شناخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خدا اصالت‌بخش به دین است و دین باید با همه کیان خود در خدمت خدا باشد؛ اندیشه خدا، اصالت‌بخش، روحِ معنابخش و مصادره کننده همه اجزای دین است. اگر خداگرایی را به عنوان نقطه مشترک همه ادیان و مذاهب جهت تنظیم روابط فیمابین آن‌ها مبنا قرار دهیم، در حوزه مناسبات بین ادیان و بین مذاهب به نتایج بسیار مهمی دست پیدا می‌کنیم که یکی از این نتایج، اندیشه ضرورت برقراری صلح و امنیت پایدار بین انسان‌ها و اتباع ادیان است.

مبلغی با بیان این‌که شناخت خداوند به مثابه روح و محور دین می‌باشد، گفت: می‌توان از طبیعت انسان و ادیان «تفسیر خداشناخت» به عمل آورد و آن را جهت تنظیم روابط مبنا قرار داد.

روابط بین ادیان باید بر اخلاق و عدل استوار باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که روابط بین ادیان باید بر اخلاق و عدل استوار باشد، افزود: حتی اگر دشمنی کردند، این دشمنی نباید باعث شود دست از عدالت برداریم، چراکه عدالت یک اصل در روابط بین انسان‌ها است و نباید از نقطه مرکزی عدل دوری بجوییم.

مبلغی با بیان این‌که مبنا قرار دادن «تفسیر خداشناخت» در فقه مناسبات ضروری است، گفت: برای امور کلانی هم‌چون روابط بین اتباع ادیان و مذاهب باید در فقه فصل‌هایی را ایجاد کنیم.

او اظهار کرد: صلح آن‌قدر مهم است که یک اصالت فراتر از اصل است، یعنی روحی است که در بسیاری از تعالیم دینی دمیده شده و خود خاستگاه شکل‌گیری اصول و قواعد شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: باید نگاهی پویاتر و جدی‌تر به دین برای فهم و استقرار صلح، انسان، اخلاق، جامعه، مناسبات بین ادیان و بشریت داشته باشیم.

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

people_altاشخاص مرتبط: احمد, مبلغی
local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها:

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست