با توجّه به اختلاف در آغاز ماه صفر، بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم مسلّح» را کافی میدانند، ماه صفر ۳۰ روزه، و بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» را لازم میدانند، ماه صفر ۲۹ روزه و طبق هر دو مبنا، پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ شمسی روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری خواهدبود.
شبکه اجتهاد: برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، عواملی چون «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب آن دو» و «مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویهای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید، و نیز اختلاف سمت آن دو نشأت میگیرد» و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و … مؤثّرند. امروزه، برنامههایی تهیّه شدهاند که با محاسبات رایانهای و طبق معیارهایی، این عوامل را برای نقاط مختلف زمین در نظر میگیرند و الگوهای رؤیتپذیری هلال ماه را پیشبینی و ترسیم میکنند.
به تصاویر زیر بنگرید:
یک) نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری، در غروب سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، بر اساس معیار «عوده»:
دو) نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری، در غروب چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، بر اساس معیار «عوده»:
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «عوده»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، هلال با چشم مسلّح دیده میشود و ممکن است با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده میشود.
در مناطقی که بیرنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ میدهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب میکند؛ ولی روشنایی هلال به اندازهای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب میکند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ میدهد).
سه) نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری، در غروب سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ».
چهار) نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری، در غروب چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ».
توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «یالوپ»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
در مناطقی که در رنگ زرد(شبیه نارنجی) قرار دارند، هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی(شبیه صورتی) قرار دارند، رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشتهباشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده میشود.
در مناطقی که بیرنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.(زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ میدهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب میکند؛ ولی روشنایی هلال به اندازهای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود)!
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است.(زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب میکند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ میدهد).
نتیجهگیری:
۱- با توجّه به نقشههای رؤیتپذیری، کشورهای ایران و عراق در آغاز این ماه قمری، همافق هستند. پیشبینیها و محاسبات کارشناسان نشان میدهد رؤیت هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری در غروب سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۲۸ صفر ۱۴۳۸ قمری و ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، نهتنها در ایران، بلکه در سراسر قارّههای آفریقا و اروپا و آسیا، با چشم غیر مسلّح و حتّی با چشم مسلّح، ناممکن است.
۲- هلال ماه ربیعالأوّل ۱۴۳۸ قمری در غروب چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۲۹ صفر ۱۴۳۸ قمری و ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، با چشم مسلّح در سراسر ایران، و با چشم غیر مسلّح در نیمه پایینی کشور دیده خواهدشد و در صورتی که شرایط جوّی مناسب باشد، در نیمه بالایی کشور هم با چشم غیر مسلّح دیده خواهدشد.
از اینرو، با توجّه به اختلاف در آغاز ماه صفر، بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم مسلّح» را کافی میدانند، ماه صفر ۳۰ روزه، و بنا بر نظر مراجعی که «رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» را لازم میدانند، ماه صفر ۲۹ روزه و طبق هر دو مبنا، پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ شمسی روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۳۸ قمری خواهدبود.
۳- به این ترتیب، سالروز شهادت رسول اکرم(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) در ۲۸ صفر، طبق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ شمسی، و طبق مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح» سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ شمسی، و سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) در آخر صفر، طبق هر دو مبنا چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ شمسی خواهدبود.
پیشنهاد مطالعه: مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»