labelفرهنگ و ارتباطات, مذاهب
commentبدون دیدگاه

چهاردهمین نشست علمای جهان اسلام در سوریه با صدور بیانیه‌ پایان یافت

چهاردهمین همایش نشست علمای جهان اسلام که با حضور ۵۰۰ چهره برجسته دینی از مذاهب و کشورهای مختلف در شهر دمشق برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش شبکه اجتهاد، این همایش بین‌المللی که با موضوع نقش‌ علما در اصالت‌بخشی مفهوم وطن و حفظ ارزش‌های دینی مرتبط، بعد از نشست‌های علمی تخصصی پایان یافت، در بخشی از بیانیه خود با اشاره به نقش ویژه علما‌‌ در مواجهه وطن‌ها با فتنه‌ها، خونریزی‌ها و مسئولیت علما در حفظ میراث و خون شهدا، به ۱۳ بند به عنوان وظیفه ایشان در تقویت ملت‌ها و وطن‌ها اشاره کرده است.

در مراسم اختتامیه این همایش، بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر شد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ»(المؤمنون/۵۲)

در تکمیل مسیر پیروزی و مقاومت و نیز برای تقویت ابعاد انسجامی که ملت‌ها را به هم پیوند داده است، بر علمای غیور واجب است تا برای محافظت از میراث پیروزی و جانبازی شهدا در کنار قهرمانان در میدان‌های جهاد ایستادگی کنند و بال دیگر این پیروزی فکری و فرهنگی باشند.

چون بیهودگی فکری گذشته که همراه با تجاوز استکباری و تکفیری بود و پیوندهای جوامع و کشورها را از هم گسست و چهره ملی‌گرایی حقیقی را مخدوش کرد و آمیزه‌ای از افکار مسموم را ارائه کرد که ملت‌ها را از یک طرف به توهم تعارض بین عقاید و از طرف دیگر تعارض بین وطن و جامعه می‌کشاند.

پس صاحبان فکر صحیح و منطق متین پیوسته تلاش‌های زشت جوه دادن مفاهیم ملی‌گرایی، همزیستی و تعلق به وطن را که هماهنگ با روحیه اسلام محمدی اصیل است، دنبال کرده و می‌کنند.

در سایه این چالش‌های فکری و نیز در فضاهای سلسله پیروزی‌های درخشان که سوریه با رهبری حکیمانه دکتر بشار اسد و ارتش شجاعش با همکاری هم‌پیمانانش از جمله جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و روسیه به دست آورد، دفتر امام خامنه‌ای (دام ظله) در سوریه و وزارت اوقاف این کشور و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هیئت علمای پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در سوریه و اتحادیه علمای شام و دانشگاه جامعه المصطفی شعبه سوریه و هیئت‌هایی از ایران و عراق و لبنان و سوریه برای برپایی چهاردهمین همایش علمای جهان اسلام با عنوان «نقش علما در ریشه‌دار کردن مفهوم شهروندی و حفظ وطن» برگزار می‌کند.

این همایش با هدف تقویت مفاهیم ملی‌گرایی، تعلق و هم‌زیستی و وضع پایه‌های فکری اصولی در راه بازسازی از جنبه‌های فکری و فرهنگی در ۴ جلسه از جمله جلسه افتتاحیه، دو جلسه علمی و یک جلسه اختتامیه برگزار شد.

همچنین محورهای اصلی همایش به شرح زیر بود:

۱-مفهوم وطن در ساختار تفکرات اسلامی

۲- اصول و مبانی فقه شهروندی

۳- هویت خود بین تعلق ایدئولوژیک و تعلق ملی

۴- نقش تفکرات تکفیری و صهیونیستی در بد جلوه دادن مفهوم شهروندی و نابودی کشورها

۵- دوگانگی مقاومت و شهروندی

شرکت‌کنندگان در این همایش پیشنهادات زیر را ارائه کردند:

۱- اسلام در سلسله تفکرات متینش اصول ثابتی دارد که مفهوم وطن را بیان می‌کند و اصول ساخت وطن را تقویت می‌کند و موجب حفظ آن از عوامل گوناگون از هم‌گسیختگی می‌شود و در دل و جان مردم انگیزه دفاع از مرزهای کشور را ایجاد و تقویت می‌کند.

۲- ضرورت فرهنگ‌سازی در بین نسل‌های جدید بر پایه‌های فکری صحیح و متوازن که بیانگر رابطه بین تعلق ایدئولوژیک و تعلق ملی است. این‌ها اصولی برگرفته از دین هستند که ویژگی‌های اتحاد و انسجام را تقویت می‌کند.

۳- جانبازی‌هایی که قهرمانان ارتش سوریه و آزادگان و انسانهای شریف محور مقاومت از خود نشان دادند، دلیل کاملی است بر این که فهم آگاهانه از اسلام محمدی اصیل ضامن ترسیم نشانه‌های تعلق ملی صحیح و جانفشانی در راه آن و برخورداری از بصیرت در تمیز دادن دشمن از دوست است.

۴- فعال کردن پژوهش‌های علمی عینی و پژوهش‌های دارای گرایش ملی و با موضوعات وحدت و تقریب مذاهب و یکپارچه کردن تلاش‌های علمی برای ارائه جوابهای کامل به سوالات فکری اصلی درباره مسائل مطرح شده.

۵- همکاری و تبادل علمی بین موسسات و مراکز علمی که در تقویت فکری دقیق و عمیق محورها و خروجی‌های این همایش و دیگر فعالیت‌های سازنده مؤثرند.

۶- استکبار و رژیم غاصب دست‌نشانده و در کنار آنها غرب و بعضی از نظام‌های عربی از لحاظ نظامی و فکری در از بین بردن هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و به شکست کشاندن نهضت فکری در کشورها سهیم هستند.

۷- ضرورت تعمق در پژوهش ابعاد فقهی که برای بیان مفهومی و نظری طرح اسلامی درباره شهروندی ایجاد شده و به دور از تلاش‌هایی که تفکرات دینی را مخدوش می‌کند و نیز ایجاد درگیری داخلی بین مردم یک کشور و یک ملت واحد.

۸- پذیرش توصیه‌های همه همایش‌ها و نشست‌های گذشته که در کشورهای محور مقاومت برگزار شده است.

۹- مقاومت با ایدئولوژی‌ها و نقش موثر خود در زمینه جهاد الگویی برای دفاع از وطن ارائه کرده است که برای جمع بین درک ملی و درک مقاوم از آن پیروی می‌شود.

۱۰- دعوت به یکپارچگی و کنار گذاشتن اختلافات برای فرصت ندادن به دشمن خصوصا دشمن صهیونیستی که می‌کوشد تا از اوضاع سیاسی کنونی فلسطین برای تجاوز بیشتر و به انحراف کشاندن مسئله فلسطین استفاده کند.

۱۱- پیگیری اجرای توصیه‌های همایش از طریق کمیته برگرفته از بخش‌های شرکت‌کننده در این همایش.

۱۲- قدردانی از جانبازی‌ها و پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه که با قهرمانی توانست در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا و سکوت رسی مجامع بین‌المللی و سکوت خفت‌بار جامعه عربی ایستادگی کند.

۱۳- اسلام، پیروز است و اسرائیل به زودی از بین خواهد رفت و به زودی مردم سوریه و فسطین و محور مقاومت نماز جماعت را در قدس خواهد خواند.

و در پایان این همایش صمیمانه‌ترین تبریکات را به رهبران، ارتش و ملت سوریه تقدیم می‌دارد و به آنها بشارت پیروزی نهایی بر دشمنان امت را می‌دهد و این‌که از تمامی کنفرانس‌ها و نشست‌هایی که وحدت امت را حفظ می‌کند و روح برادری را در میان آنها منتشر می‌کند و برای آزادسازی فلسطین عزیز تلاش می‌کند و در کنار آزادگان و انسانهای شریف می‌ایستد، استقبال می‌کند.

«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکُمْ‏ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»(سوره محمد/۷)

والحمد لله رب العالمین.»

خبرگزاری قرآنی

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست