معرفی رشتهها و گرایشها: اصول فقه اسلامی
نام رشته: اصول فقه اسلامی
|
![]() |
مرکز ارائه دهنده: |
جامعه المصطفی العالمیه (ص) |
مقطع: |
دکتری |
|
واحد: |
نظری |
|
تعداد واحد: |
۷۸ |
|
توضیحات اضافی: |
دارد |
تعریف:
دکتری رشته اصول فقه اسلامى دورهاى است که دانشپژوهان پس از گذراندن دروس مربوط، در علم اصول فقه صاحب نظر میشوند و در پایان به اخذ مدرک دکتری موفّق میگردند.
اهداف کلى دوره:
– تربیت استاد در سطوح عالی در زمینهى اصول فقه اسلامی؛
– پرورش پژوهشگر صاحبنظر در اصول فقه اسلامی؛
– ارتقاى سطح علمى دانش پژوهان به مرحلهى استنباط و نظریه پردازی در زمینهی اصول فقه اسلامی؛
– مشارکت در فعالیتهای علمی سطح عالی در موضوعات مختلف خصوصاً در اصول فقه اسلامی.
اهداف و سیاست هاى آموزشى:
– توجّه به مبانى اندیشههاى اسلامی؛
– عنایت ویژه به شبهات اسلامی؛
پذیرش:
داوطلبان شرکت در این رشته از بین فارغ التحصیلان کارشناسى ارشد اصول و فقه اسلامی انتخاب خواهند شد.
تبصره: داوطلبان سایر رشتهها و گرایشها پس از قبولى در آزمون مربوط، باید پیشنیازهای لازم را بگذرانند.
طول دوره و شکل آن:
– تعداد کل واحدهاى این دوره ۷۸ واحد درسى بوده که با احتساب زمان رساله حداکثر در مدت ۱۰ نیم سال (ترم) ارایه میشود.
– نظام و شکل دوره به صورت ترمى واحدى است.
– هر واحد نظرى ۱۶ ساعت و هر واحد عملى ۳۲ ساعت مى باشد؛ البته با محوریت تحقیق و پژوهش.
– فراگیران در این دوره رسالهای به ارزش ۱۸ واحد میگذرانند.
محورهاى دروس:
ردیف |
محورهای دروس |
تعداد واحد |
۱ |
دروس حوزوی |
۴۲ |
۲ |
دروس تخصصی |
۱۸ |
۳ |
رساله علمی |
۱۸ |
جمع کل |
۷۸ |
اهمیت و ضرورت:
گسترش روز افزون قلمرو دانش اصول فقه اسلامی و پیدایش مسائل مستحدثه، و نیازهای وسیع جوامع انسانی به پاسخهای علمی و مستدل و کاربردی، و ضرورت برنامهریزی برای توانمند شدن فراگیران علوم دینی در عرصه استدلال و استنباط احکام مورد نیاز خود از منابع فقهی (کتاب، سنت، عقل و اجماع) برگزاری دورهی عالی (آموزشی ـ پژوهشی) در حوزه اصول فقه اسلامی در سطح دکتری را امری اجتناب ناپذیر و ضروری مینماید.
نقش و توانایى:
فارغ التحصیلان این دورهها علاوه بر توانایی لازم در مباحث استدلالی اصول فقه با کسب تخصص در علم اصول فقه توان استنباط و نظریهپردازی داشته، به تدریس مقاطع پایینتر تسلط یافته، برای رشد علمی بیشتر در مقطع بالاتر(فوق تخصص) آمادگی لازم را به دست خواهند آورد.
الف) دروس حوزوى:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیش نیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فقه (۱) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۲ |
فقه (۲) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۳ |
فقه (۳) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۲) |
با تأکید بر پژوهش |
۴ |
فقه (۴) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۳) |
با تأکید بر پژوهش |
۵ |
فقه (۵) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۴) |
با تأکید بر پژوهش |
۶ |
اصول (۱) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۷ |
اصول (۲) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۸ |
اصول (۳) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۲) |
با تأکید بر پژوهش |
۹ |
اصول (۴) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۳) |
باتأکید بر پژوهش |
۱۰ |
اصول (۵) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۴) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۱ |
اصول (۶) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۵) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۲ |
مکاتب و مناهج اجتهاد |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۱۳ |
قواعد فقهیه (۱) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۱۴ |
قواعد فقهیه (۲) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
قواعد فقهیه (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۵ |
آیات الاحکام مقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
جمع کل |
۴۲ |
۹۹۲ |
۳۵۲ |
۶۴۰ |
تذکر: سرفصل دروس فقه (۱) تا (۵) و اصول (۱) تا (۶) همان دروس خارج اصول و فقه مورد نظر جامعهالمصطفی|العالمیه میباشد.
ب) دروس تخصصی:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیش نیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فلسفه فقه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۲ |
جایگاه عقل و عرف در استنباط |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۳ |
ملاکات احکام و نقش زمان و مکان در اجتهاد |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۴ |
مبانی و روش استنباط از قرآن |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۵ |
مباحث جدید اصولی (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۶ |
مباحث جدید اصولی (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
مباحث جدید اصولی (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۷ |
تاریخ تطور مسائل اصولی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۸ |
کاربرد قواعد اصولی و فقهی در استنباط (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۹ |
کاربرد قواعد اصولی و فقهی در استنباط (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کاربرد قواعد اصولی و فقهی در استنباط (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۰ |
رساله علمی |
۱۸ |
۵۷۶ |
– |
۵۷۶ |
||
جمع کل |
۳۶ |
۸۶۴ |
۲۸۸ |
۵۷۶ |
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
همراه با دولت عثمانی در مقابل انگلیس
وجود حکم در روایات، به معنای تاریخی بودنِ آن نیست/ با هر نوع تغییر شرایط، احکام تغییر نمیکنند
