جرم انگاری محاربه و افساد فی الارض، ریشه قرآنی دارد و در روایات و کلمات فقیهان نیز انعکاس یافته است. اما در نظامهای حقوقی جدید، اصطلاحات دیگر به اقتضای نیازهای امروز بشر به چشم می خورد، که میتوان جرائم امنیّتی، جرائم سیاسی و غیره را نام برد. پرسش اصلی این تحقیق آن است که آیا این مفاهیم جدید همان جرم محاربه است و همان مجازات را دارد؟
معرفی پایاننامه: بررسی تطبیقی محاربه و افساد فیالارض با جرائم علیه امنیت ملی
مؤلف: | حسین زرقانی | مرکز: | مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان | |
استاد داور: | رضا دانشور ثانی | استاد راهنما: | حسین ناصری مقدم | |
استاد مشاور: | محسن جهانگیری | مقطع: | سطح سه | |
تعداد صفحه: | ۲۳۵ | رتبه: | عالی | |
نمره: | ۱۸٫۵۰ | تاریخ دفاع: | ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ |
چکیده:
یکی از نیازهای هر جامعه ای به ویژه در دوران معاصر، مسأله امنیّت اجتماعی است. محاربه و افساد فی الارض از جرائمی است که بر هم زنندهی امنیّت اجتماعی میباشد. جرم انگاری محاربه و افساد فی الارض، ریشه قرآنی دارد و در روایات و کلمات فقیهان نیز انعکاس یافته است. اما در نظامهای حقوقی جدید، اصطلاحات دیگر به اقتضای نیازهای امروز بشر به چشم می خورد، که میتوان جرائم امنیّتی، جرائم سیاسی و غیره را نام برد. پرسش اصلی این تحقیق آن است که آیا این مفاهیم جدید همان جرم محاربه است و همان مجازات را دارد؟ این تحقیق ضمن بررسی همه جانبه این دو جرم از منظر فقه امامیه و حقوق ایران، به پاسخ پرسش پیش گفته میپردازد و چنین نتیجه میگیرد که خیلی از این جرائم را نمیتوان بر محاربه و افساد فی الارض تطبیق نمود، لذا چون محاربه از جرائم حدّی است و نمیتوان حدود را بدون دلیل توسعه داد، باید برای جرم بغی و برخی جرائم دیگر تأسیس جداگانه ابداع شود و مجازات جداگانه داشته باشد و تفسیر موسّع حدود خالی از اشکال نیست.
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
تأثیر چهار مکتب معاصر علم اصول بر فقه
حجیت احادیث فقهی مشترک میان فریقین
قواعد فلسفی شهید صدر پیرامون علم اصول
![](http://www.ijtihad.ir/wp-content/uploads/2019/11/Logoijtihad2-PNG-300x270.png)