هدف این مقاله بررسی مسئولیتی است که از تخلف قوانین و مقررات خاص مربوط به تبلیغات بازرگانی یا قوانین و مقررات عام مسئولیت با مبنای قراردادی یا خارج از قرارداد در حوزۀ عرضۀ کالا و خدمات بهوجود میآید.
مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات بازرگانی
نویسنده(گان): محمدعلی خورسندیان؛ فاطمه چیتساز
نشریه: فصلنامه حقوق
شماره: دوره ۴۵، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴
دانلود: کلیک کنید
چکیده:
هدف این مقاله بررسی مسئولیتی است که از تخلف قوانین و مقررات خاص مربوط به تبلیغات بازرگانی یا قوانین و مقررات عام مسئولیت با مبنای قراردادی یا خارج از قرارداد در حوزۀ عرضۀ کالا و خدمات بهوجود میآید. قوانین ایران بهطور خاص به همۀ انواع این مسئولیتها نپرداخته است. این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیل حقوقی انجام یافته است، بررسی میکند که در اثر تبلیغات چه مسئولیتهایی قابل طرح است و کدامیک از مبانی قراردادی یا خارج از قرارداد، آن را پوشش میدهد؟ این مقاله نخست به بیان مفهوم مسئولیت ناشی از تبلیغات بازرگانی پرداخته، سپس به انواع مسئولیت قراردادی ناشی از عیب، تدلیس، اشتباه و تخلف از شرط ضمنی در جریان تبلیغات تجاری اشاره میکند. پس از آن مسئولیتهای ناشی از فریب، ضرر، تسبیب و ایجاب ملزم را در باب تبلیغات قابل طرح میداند و شرایط آن را تبیین میکند.