۲-کتاب تربیت فرزند، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) ، جلد اول برگزیده سومین دوره کنگره دینپژوهان کشور در سال ۱۳۸۰٫
۳- کتاب آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، جلد ۳ (تالیف بهروز رفیعی)رتبه نخست بیست و یکمین دوره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۲٫
استاد اعرافی سال ها در دانشگاه های سراسر کشور و مؤسسات وابسته به آموزش عالی خصوصا «جامعه المصطفی العالمیه»که ریاست آن را عهده دار است؛ تدریس داشته و از این رهگذر شاگردان خوبی را تربیت کرده است.فعالیت های پژوهشی:
ایشان در حدود دو دهه قبل(۱۳۷۰)مطالعاتی درباره فقه تربیتی داشته ،وپس از مطالعه مقالاتی در این زمینه، ذهن کنجکاو او اقناء نشده و بدنبال ارائه راهکاری جامع و کامل و متقن و مستند میباشد.خودش میگوید: «درآن زمان، وقتی مقالاتی به دستم میرسید میدیدم حرفهایی زده شده که برداشتی است و پایش به جایی بند نیست.دربحثهای تربیتی اگر انسان بخواهد قاطع و محکم بگوید: اینها اصل است و روش و … کم و بیش درکتب اخلاق، نکاح وبعضی ازجاهای دیگرفقه آمدهاست.»
ایشان معتقد است،درحوزه تربیت وعلوم تربیتی(با دامنه وسیعی که دارد وحرفها و سؤالات جدید که امروزه مطرح شده است)، را باید با روش اجتهادی وارد شد. و می گوید:«حتماً باید در فقه کتاب جدیدی به نام کتاب التربیه داشته باشیم؛ مثل کتاب الطهاره وکتاب الدیات که پراکندههای مباحث تربیتی موجود درفقه است. پرسشهای جدید نظام مند شده ودراین کتاب قرار بگیرد. باتوجه به اینها لازم است که یک باب وکتاب جدید با نام فقه تربیتی، فقه التربیه، پایه ریزی کنیم» .
ب: تربیت به معنای خاص . یعنی غیر از تعلیم و تعلم. تربیت اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و… دراینجا، نگاهی به نهادهای تربیتی دارد؛ مثل تربیت خانوادگی، تربیت حکومتی، تربیت نهادهای دینی و….
همچنین معتقد است که:
۱- باید فقههای نو را پایه ریزی،ا بواب جدید را تأسیس و تخصصهای جدید درفقه پایه ریزی شود؛ همانطورکه درابواب قدیم هم نوعی تخصص درست است وجای خودش را دارد. این تخصصها نباید حالتهای سطحی و غیر عمیق داشته باشند.
۲-فقههای نو که متناظر در حوزه علوم انسانی، اجتماعی ودانشهای دیگردارد،اگربخواهیم این فقهها کامل وخوب پایه ریزی شود، افراد باید درآن حوزههای متناظر یک تخصص نصبی داشته باشند که این تخصص برای اینها ضرورت دارد.
۳- در پایه ریزی فقههای جدید، باید نگاه تطبیقی به حقوق امروزداشته باشیم.
۴-نگاهی مقارنی نیزدرفقهها داشته باشیم؛ خصوصاً تولیدات ما در فقههای جدید طوری باید طراحی شود که بتواند دردنیا آفاق جدیدی را جلوی فقه اسلامی به معنای عام بازکند. ضمن اینکه ما روی مبانی دقیق اجتهادی امامیه وشیعه کارمیکنیم اماسرنخها طوری باید تنظیم شود که بتواند درحوزه فقه عامه هم تأثیربگذارد.
۱٫ ریاست مرکز جهانی علوم اسلامی و عضویت در هیئت امنای آن؛
۲٫ عضویت در شورای فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۳٫ عضویت در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۴٫ مدیریت گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره)؛
۵٫ عضویت در هیئت امنای مؤسسه بین المللی هدی؛
۶٫ معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم؛
۷٫ ریاست هیئت امنای دانشکده علوم قرآنی میبد؛
۸٫ عضویت در کنگره دین پژوهان کشور؛
۹٫ مدیر مسئولی فصلنامههای «حوزه و دانشگاه»، «جستار اقتصادی» و «تربیت اسلامی»؛
۱۰٫ عضویت در هیئت امنای دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم؛
۱۱٫ عضویت در شورای پژوهش های علمی کشور؛
۱۲٫ عضویت در هیئت امنای مرکز جهانی و سازمان مدارس خارج از کشورفعالیت های پژوهشی ایشان به این شرح است:
الف-طرح های تحقیقاتی و تالیفات:
۱٫ فلسفه تعلیم و تربیت / تألیف.
۲٫ اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام / اجرای طرح.
۳٫ در باب استعداد آدمی / اجرای طرح.
۴٫ آرای تربیتی دانشمندان مسلمان جلد دو و چهار / اجرای طرح.
۵٫ آرای تربیتی دانشمندان مسلمان جلد یک و جلد سه / تألیف.
۶٫ سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) – سه جلد / اجرای طرح.
۷٫ نظام تربیت اسلامی – سه جلد / اجرای طرح.
۸٫ نقش تربیت معلم / مشاور و ناظر.
۹٫ ارتباط معرفتی علوم تربیتی و اسلام / مشاور و ناظر.
۱۰٫درسهای فقهی تربیتی و درس های قضا و شهادات.
۱۱٫ التصویر(فقه هنر:مجسمه و نقاشی)
۱۲٫ مجموعه مقالات و سخنرانیها.
ب-مقالات علمی
۱٫ تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن خلدون / مجله نور علم / ۱۳۷۰٫
۲٫ نقد و بررسی وحدت حوزه و دانشگاه / فصلنامه دانشگاه اسلامی / ۱۳۷۷٫
۳٫ مسایل و مشکلات جوانان در یک نگاه / نشریه داخلی مؤسسه امام خمینی (ره) / ۱۳۷۷٫
۴٫ مفهوم شناسی مشاوره دینی / مجموعه مقالات همایش مشاوره از دیدگاه اسلام / ۱۳۷۸٫
۵٫ نقد و بررسی وحدت حوزه و دانشگاه در دو دهه اخیر / مجموعه مقالات کتاب دوم حوزه و دانشگاه / ۱۳۷۸٫
۶٫ مفهومشناسی مشاوره دینی / فصلنامه حوزه و دانشگاه / ۱۳۷۸٫
۷٫ مناسبات علوم انسانی و دین / فصلنامه حوزه و دانشگاه شماره ۲۰ و ۲۲ / ۱۳۷۸٫
۸٫ آسیب شناسی، روش شناختی و راه حلها / فصلنامه پژوهش و حوزه / ۱۳۷۹٫
۹٫ روشهای استنباط آداب و تعلیم و تربیت / کتاب اول تربیت اسلامی / ۱۳۷۹٫
۱۰٫ تربیت در سیره و کلام امام علی (ع) مجموعه مقالات تربیت اسلامی / ۱۳۷۹٫
۱۱٫ نقش پژوهش در تعامل میان حوزه و دانشگاه / پیام پژوهش / ۱۳۸۱٫
۱۲٫ آرامش روان از منظر اسلام / چکیده مقالات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)/ ۱۳۸۱٫
۱۳٫ وحدت حوزه و دانشگاه «بیمها و امیدها» / جزوه ویژه همایش ۲۷ آذر / ۱۳۸۲٫
۱۴٫ حوزه و دانشگاه و اقتضای همگرایی / نشریه پگاه حوزه شماره ۹۷ –۹۶ / ۱۳۸۲٫
۱۵٫ وحدت حوزه و دانشگاه (هستها) و (بایدها) / خردنامه همشهری / ۱۳۸۰٫
۱۶٫ حوزه و دانشگاه از واگرایی تا همگرایی / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۰٫
۱۷٫ پژوهشهای حوزوی، ظرافتها و چالشها / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۲٫
۱۸٫ گامهای آغازین در نظریه پردازی دینی / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۲٫
۱۹٫ قلمروهای جهانی حوزه / پگاه حوزه ۱۱۶ و ۱۱۵ / ۱۳۸۲٫
۲۰٫ حدود آزادی بیان / ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
منابع:
شبکه اطلاع رسانی اجتهاد http://ijtihad.ir/
وبگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html
وبگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه http://www.rihu.ac.ir/Portal/Home/default.aspx?categoryid=home
وبگاه جامعه المصطفی العالمیه http://www.miu.ac.ir/
وبگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم http://www.jameehmodarresin.org/
وبگاه موسسه اشراق و عرفان http://www.eshragh-erfan.com/
۲- حجت الاسلام دکترعباسعلی شاملی
( متخصص و پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی، روانشناسی، اخلاق و عرفان)
پس از بازگشت از کانادا، کشور محل تحصیل دوره ی دکتری، در موقعیت های تبلیغی و نیز به هدف شرکت در کنفرانس ها، سخنرانی، کلاس تابستانی و ارائه ی مقاله از سوی مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) به کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، ایتالیا، تانزانیا و آمریکا اعزام شده است و بیشتر فعالیت های تبلیغی ایشان در این کشورها بیشتر در جمع شیعیان بومی و به زبان انگلیسی بوده است.فعالیت های پژوهشی ایشان به این شرح است:
الف: مقالاتی که تا کنون از ایشان به چاپ رسیده است عبارتند از:
۱ – چشم اندازى بر شاخص هاى فرهنگى نظام آموزش و پرورش در کشور ژاپن
۲ – پیش نیازهای تربیتی ارتباط با متربی از نگاه امام امیرالمؤمنین علی(ع)
۳ – در جستجوی کشفی نو از روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: رهیافتی به روش شناسی اسلامی پژوهش در علوم تربیتی
۴ – در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام : قسمت اول: جستاری در لابلای نخستین پرسش ها
۵ – با پیامبر در ساحت عشق و محبت: راهبردی در بهینه سازی تربیت عاطفی و هیجانی
۶ – میزگرد تعلیم و تربیت دینـى همراه با آقایان دکتر سید احمد رهنما و دکتر عبدالعظیم کریمی
۷ – درآمدى مفهوم شناختى در قلمرو تربیت دینى
۸ – گذاری بر سیره ی علوی در راستای نقد رویکرد پست مدرنیسم در تربیت اخلاقی
۹ – مبانی انسان شناختی توسعه ی اقتصادی در یک مدل اسلامی
۱۰ – مبانی انسان شناختی تربیت اخلاقی در یک مدل پیشنهادی اسلامی
۱۱ – دستی بر شاخسار نخل ولایت امیر ایمان امام علی (ع): راز محبوبیت جاودانی امام (ع)
۱۲ – ریشه های چالش و درگیری میان صفویان و عثمانیان
۱۳ – رویکردی روان شناختی به سوره مبارکه ی یوسف در راستای کشف پیام های مربوط به بهداشت روانی خانواده
۱۴ – جایگاه و نقش انذار و تبشیر در نظام تربیتى پیامبران : نگرش قرآنى
۱۵ – سوگواره ی علامه شهید آیه اله العظمی سید محمد باقر صدر (قدس سرّه الشریف)
ب: داوری و مشاوره پایان نامه ها: (عنوان برخی از این پایان نامه ها چنین بوده است)
۱ – بررسی تطبیقی رابطه ی تربیت دینی و تربیت اخلاقی با نگرش اسلامی؛ اصغر اخوی (۱۳۸۱)
۲ – فطرت و جامعه پذیری؛ حسین اژدری زاده (۱۳۷۹)
۳ – بررسی نظام تربیتی صحیفه ی سجادیه ؛علی اصغر ابراهیمی فر
۴ – نگرشی بر تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت؛ علی همت بناری (۱۳۸۰)
۵ – مطالعه ی سطح نگرش و انگیزش دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به درس معارف اسلامی ۱ و ۲ در سال تحصیلی ۸۰-۷۹ ؛ سید محمد رضا موسوی نسب (۱۳۸۰)
۶- چگونگی تنظیم روابط و رفتارهای جنسی: مقایسه بین جامعه ی ایران و دو جامعه ی آلمان و اتریش: رویکردی اخلاقی ـ حقوقی؛ محمد والدمن (۱۳۸۰)
۷- نقش تربیتی داستان های قرآن؛ ابراهیم شفیعی (۱۳۷۹)
۸- چشم اندازی بر جایگاه و نقش تغافل در فرایند تربیت با نگرشی اسلامی؛ علی بهران تجری (۱۳۸۱)
۹- نگرشی بر دعای ابو حمزه ی ثمالی از دیدگاه تربیت دینی؛ محمد جواد مهاجری (۱۳۸۱)
۱۰-اصول و روش های آموزش مفاهیم دینی به کودکان دبستانی؛ علی مقدسی پور (۱۳۸۱)
منابع:
سایت موسسه امام خمینی http://qabas.iki.ac.ir/
پایگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html
( متخصص و پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی و مسائل اخلاقی)زندگینامه:
ایشان در سال ۱۳۴۷ در شهرستان
باغملک به دنیا آمد. در سال ۶۲ ۱۳ رهسپار حوزه علمیه مسجد سلیمان گردید.و سپس در سال ۶۷ وارد حوزه علمیه قم شد. در دوره خارج فقه واصول از محضر بزرگانی چون آیات عظام وحید خراسانی و فاضل لنکرانی استفاده نمود و در سال ۱۳۶۷ وارد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی شد و کارشناسی ارشد معارف اسلامی وعلوم تربیتی را با استفاده از اساتیدی همچون حجت الاسلام دکتر شاملی و… به پایان رساند.
سوابق و پژوهشی ایشان به شرح زیر است:
ایشان دارای مقالات زیادی پیرامون تربیت دینی و فقه تربیتی میباشد از جمله :
۱- در تکاپوی ارائه مفهومی نو از تربیت اسلامی با تأکید بر آیات و روایات
۲- نگرشی بر تعامل فقه و تربیت
۳-نقش فقه در تربیت
۴-تربیت فرزند ازدیدگاه ائمه(ع)
۵-تربیت جوان ازدیدگاه معصومان علیهم السلام و…
پایگاه تخصصی مجلات نور http://www.noormags.com/view/fa/default
پژوهشگاه علوم انسانی http://www.ihcs.ac.ir/Pages/Features/Home.aspx
باشگاه اندیشه http://www.bashgah.net/
موسسه امام خمینی http://qabas.iki.ac.ir/
( متخصص و پژوهش گر در زمینه مسائل تربیتی وفقه تربیتی)سوابق علمی و پژوهشی ایشان به شرح زیر است:
• اشتغال به درس خارج در حوزه علمیه قم
• کارشناسی: علوم تربیتی
• کارشناسی ارشد: علوم تربیتی گرایشِ تربیت دینی
• دانشجوی دکتری فقه تربیتی
• مدیرگروه پژوهشی فقه تربیتی، موسسه اشراق و عرفان
۲٫ بررسی فقهی فلسفهورزی و فلسفهآموزی؛ علیرضا اعرافی؛ تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان، چاپ اول، ۱۳۹۱٫
۳٫ فقه تربیتی؛ یادگیری علم و دین، علیرضااعرافی، تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان، چاپ اول، ۱۳۹۱٫
مقالات
۱٫ تحلیل مفهوم تلقین در تربیت دینی، فصلنامه پژوهشی نوآوریهای آموزشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهران، پاییز ۱۳۹۲،شماره ۴۷، صص۴۴-۶۶٫
۲٫ روانشناسی دین و تربیت دینی از منظر غزالی؛ در: جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعه معاصر، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،۱۳۸۸، صص۹۶۱-۹۸۴٫
۳٫ بررسی وجوب آموزش¬استدلالی در تربیت اعتقادی، فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی»؛ دانشگاه امام حسین(علیه السلام)، تهران، تابستان ۱۳۹۱؛ شماره ۱۵ ، صص۷۳-۱۰۰
۴٫ تبیین و ارزیابی آموزش مقایسهای در تربیت دینی؛ پذیرفته شده در همایش فلسفه تربیت دینی و اخلاقی، انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان. ۱۳۹۲
۶٫ دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ فصلنامهاسلام و پژوهشهای تربیتی،شماره ۶،پاییز و زمستان۱۳۹۰، صص۵۷ ـ ۷۶ .
۷٫ گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهای جوانحی؛ علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛فصلنامه فقه(کاوشی نو در فقه اسلامی)، شماره ۷۰، زمستان ۱۳۹۰ صص۸۷-۱۳۰
۸٫ تاثیرات دانش فقه برمسائل دانش تربیت؛ علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ پژوهشنامه فقهی؛شماره ۵، پاییز ۱۳۹۰، صص۳-۳۴٫
۹٫ تعریف تربیت و تطبیق آن بر حرکت فلسفی؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ بهار و تابستان ۱۳۹۱، ش ۱۴؛ صص۷-۲۸٫
۱۰٫ تربیت اعتقادی فرزندان ؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛فصلنامه فقه(کاوشی نو در فقه اسلامی)(در مراحل چاپ) منبع:
پایگاه مجلات تخصصی مجیران http://www.magiran.com/
وبگاه مجتمع آموزش عالی امام خمینی، http://imam.miu.ac.ir/
” جامعه المصطفی العالمیه، http://www.miu.ac.ir/
” دانشگاه جامع امام حسین http://www.ihu.ac.ir/
( پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی و دارای تالیفات زمینه تربیت دینی) زندگینامه:
بهروز رفیعی در سال ۱۳۳۶ در فریدن به دنیا آمد. پیش از پیروزی انقلاب وارد حوزه علمیه تهران شد و چند ماهی در حوزه علمیه تهران تحصیل کرد سپس برای ادامه تحصیل در سال ۶۳ به قم مهاجرت و در حوزه علمیه قم از محضر عالمان دیار عالم پرور قم بهره های علمی کسب کرد.
در کنار تحصیلات حوزوی در سال ۷۲ ۱۳ پس از موفقیت در آزمون سراسری در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد پس از گذراندن حدود ۱۰۰ واحد درسی، تحصیل در دانشگاه را رها کرد و به تحقیق ، تالیف و ترجمه در حوزه تربیت دینی ، فلسفه و مفاهیم تربیتی و… روی آورد . ایشان دارای کارشناسی ارشد علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه علوم تربیتی از مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه قم می باشد.نامبرده هم اکنون به عنوان محقق و پژوهشگر در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مشغول به فعالیت می باشد و آخرین درجه تحصیلات حوزوی ایشان سطح چهار حوزه است.
جلد سوم کتاب”آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن ” تالیف محقق،(زیر نظر حجت السلام و المسلمین اعرافی)در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
۱-پژوهشکده حوزه و دانشگاه، محقق- مترجم- پژوهشگر
۲-شبکه سراسری معارف، محقق-نویسنده- مجری- پژوهشگر
۳- مرکز مطالعات تربیت اسلامی، محقق- مترجم- پژوهشگر
۱-آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (ج۳: امام محمّد غزّالی)
۲-ترجمه : الاسلام و علمالنفس ـ بیبلو غرافیا
۳-ترجمه ونقد : روششناسی تحقیق در تعلیم و تربیت «رویکردی اسلامی»، دکتر عبدالرحمن عبدالرحمن النقیب
۴- سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی، (رتبه دوم در اولین جشنواره کتاب خانواده ۱۳۸۶)
۵-ترجمه: فلسفه التربیهالاسلامیه دکتر ماجد عرسان الکیلانی
۶_فلسفه تعلیم و تربیت ماجد عرسان الکیلانی
۷- کتاب شناسی توصیفی ـ تحلیلی و تربیت دراسلامی؛ (رتبه سوم پنجمین دوره کتاب سال حوزه ۱۳۸۲)
۸- کتابشناسی توصیفی و تحلیلی تعلیم و تربیت اسلامی
۹- مربیان بزرگ مسلمان (آرا و فلسفه تربیتی)
۱۰-مشارکت در تدوین کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت،جلد اول
۱۱- مکتب ها و گرایشهای تربیتی در تمدن اسلامی؛ ( رتبه دوم هشتمین دوره کتاب سال حوزه ۱۳۸۵)
۱۲-نیم نگاهی به تاریخ تربیتی شیعه ( پیشگفتار مترجم در کتاب سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی)
پایگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html