labelاقتصاد و بازار, تازه‌های نشر, مقاله
commentبدون دیدگاه

بررسی قاعدۀ انحصار منشأ کسب درآمد به «کار»

معرفی مقاله‌ای از جواد ایروانی که در شماره نهم مجله آموزه‌های فقه مدنی منتشر شده است.

آموزه‌های فقه مدنی شماره 9بررسی قاعدۀ انحصار منشأ کسب درآمد به «کار»

نویسنده: ایروانی،جواد
مجله: آموزه های فقه مدنی، بهار و تابستان ۱۳۹۳ – شماره ۹
زبان:زبان فارسی
موضوعات: اقتصاد اسلامی
[button color=”blue” size=”small” link=”http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1042477/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%db%80-%d8%a7%d9%86%d8%ad%d8%b5%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b4%d8%a3-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af-%d8%a8%d9%87-%c2%ab%da%a9%d8%a7%d8%b1%c2%bb” icon=”” target=”true”]مطالعه مقاله در پایگاه نورمگز[/button]

چکیده:
از مباحث فقهی ـ اقتصادی، مسئله رابطه کسب درآمد با کار است. پرسش این است که آیا «کار» تنها منشا کسب درآمد و ثروت از دیدگاه اسلام است یا یکی از منشاهای آن؟ در صورتی که کار منشا منحصر باشد، چه نوع کاری و با چه شرایطی؟ آیا این قاعده ‍ـ در صورت اثبات ـ مربوط به مرحله توزیع قبل از تولید است یا تعمیم دارد و مرحله توزیع پس از تولید را نیز شامل می شود؟ برخی اندیشمندان «کار» را تنها منشا کسب درآمد و ثروت می دانند و در مقابل، برخی با بیان نمونه هایی دیدگاه فوق را نقض کرده اند. این جستار نشان می دهد در مرحله توزیع قبل از تولید، کار با شرایط خاصی، تنها منشا کسب درآمد و تملک ثروت های طبیعی است و در مرحله توزیع پس از تولید، افزون بر کار، آثار و نتایج ملک نیز در محدوده ضوابط، منشا کسب درآمد است و بدین ترتیب، صحت کسب درآمد از راه اجاره و مانند آن توجیه می شود. همچنین، عنصر «نیاز» نیز برای کسی که توان یا فرصت کار را ندارد، منشا بهره گیری از ثروت ها و نعمت ها به شمار می رود.

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست