labelحکومت و قانون, مذاهب
commentبدون دیدگاه

بیانیۀ اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان در خصوص مصائب مسلمانان در چین

اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان در دفاع از مسلمانان ستمدیدۀ چین شرقی بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار  آزادی‌های دینی برای همگان و برخورداری از اشکال گوناگون حقوق دینی از جمله ساخت مسجد، آموزش‌های دینی و انجام شعائر مذهبی به صورت فردی و گروهی برای مسلمانان و غیر مسلمانان شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن بیانیه بدین شرح است: از سال‌ها پیش تاکنون اخبار و گزارشاتی تضییع حقوق مسلمانان در چین به ویژه ترکستان شرقی اعم از آزار و اذیت و نقض حقوق و آزادی‌های دینی و اجتماعی و تلاش برای برگرداندن آنان از دین‌شان به گوش می‌رسد.

از جملۀ این مصائب و محدودیت‌ها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

– به جمع‌آوری میلیون‌ها نفر از فرزندان مسلمان و نگهداری آنان در اردوگاه‌های اجباری تحت عنوان «اردوهای توانبخشی» و هتک کرامت و شخصیت آنان و دور کردن‌شان از عقیده و دین و فرهنگ اسلامی.

– اعمال محدودیت شدید در مساجد، آموزش‌های دینی و انجام عبادات و شعائر مذهبی.

– اجبار کردن خانواده‌های مسلمان به پذیرش مأموران دولتی برای زیر نظر گرفتن زندگی روزمرّۀ آنان و تهیۀ گزارش از انجام فرایض دینی مانند نماز و روزه و پوشش اسلامی حتّی وجود قرآن کریم و جانماز در خانه و جلوگیری از مصرف سیگار و مشروبات الکلی.

– به‌طور کلی سیاست چین در قبال مسلمانان نشان می‌دهد که این کشور در صدد برچیدن و ریشه‌کن کردن اسلام در جامعۀ چین است. بنابراین اتحادیه جهانی علمای مسلمان ضمن هشدار نسبت به این برخوردهای خودسرانه و ستم‌های ناجوانمردانه در حق مسلمانان چینی، آن را به شدت محکوم می‌کند و از پیامدهای زیانبارش برحذر می‌دارد.

اتحادیه در این خصوص نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

۱- مناسبات چین با جهان اسلام خواه در سطح دولتی و مردمی ریشه‌دار و چندجانبه است و ما خواهان گسترش و بهبود آن هستیم و نمی‌خواهیم این روابط متشنج شود.

۲ از حکومت چین می‌خواهیم به حقوق و آزادی‌های دینی اقلیت‌های مسلمان احترام بگذارد و از جملۀ این حقوق:

الف: آزادی مسلمانان در بند و کسانی که در اردوگاه‌های اجباری به کار گرفته شده‌اند.

ب: تضمین آزادی‌های دینی برای همگان و برخورداری از اشکال گوناگون حقوق دینی از جمله ساخت مسجد، آموزش‌های دینی و انجام شعائر مذهبی به صورت فردی و گروهی برای مسلمانان و غیر مسلمانان.

ج: برخورداری مسلمانان از آزادی سفر و برقراری ارتباط در سطح داخلی و خارجی در راستای اهداف مشروع.

د: از سازمان همکاری اسلامی و کشورهای مسلمانان می‌خواهیم این موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار دهند و روند حوادث و پیامدهای آن را با طرف چینی مطرح و در شورای حقوق بشری سازمان ملل متحد پیگیری کنند.

«وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» [یوسف:۲۱].

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: , , ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست