labelاجتهاد و اصول فقه, اندیشوران فقهی, تاریخ فقه و فقهاء
commentبدون دیدگاه

اگر «اجازه اجتهاد» و «اجازه نقل حدیث» در حوزه محو یا کمرنگ شود، شأن حوزه پایین می‌آید/ نظم دهی در حوزه باید از حالت دستوری خارج شود/ ضرورت توجه شورای عالی به «روش اجتهادی» در حوزه

‌آیت‌الله فقیه یزدی با اشاره به لزوم بهره گیری شورای عالی حوزه از همین برنامه اهل بیت(ع) و علمای بزرگ اسلام یادآور شد: این برنامه دقیقی است که از قدیم در حوزه اجرا می‌شده و خود دارای شؤون و اطوار مختلفی است که از جمله آن اجازه اجتهاد یا اجازه نقل حدیث است، این مسأله اگر در نظام حوزه محو یا کمرنگ بشود شأن حوزه پایین می‌آید.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به پایان پذیرفتن دوره هفتم شورای عالی حوزه‌های علمیه در سال جاری به بیان نکاتی در این باره پرداخت و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه از قدیم به روش و منشی که اهل بیت(ع) و اصحاب و یاران و شخصیت‌های مشهور علمی راه اندازی کرده بودند، تشکیل می‌شده است.

وی افزود: ثبت و ضبط مباحث گسترده‌‌ای از اجتماعیات، عبادیات، معاملات و امثال آن در علم تاریخ و حدیث نشان از این حوزه پویا و گسترده دارد همچنانکه سؤال و جواب‌های زیادی نیز که بین اهل بیت(ع) و شاگردان ایشان مطرح شده به دست ما رسیده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم بهره گیری شورای عالی حوزه از همین برنامه اهل بیت(ع) و علمای بزرگ اسلام یادآور شد: این برنامه دقیقی است که از قدیم در حوزه اجرا می‌شده و خود دارای شؤون و اطوار مختلفی است که از جمله آن اجازه اجتهاد یا اجازه نقل حدیث است، این مسأله اگر در نظام حوزه محو یا کمرنگ بشود شأن حوزه پایین می‌آید.

وی تصریح کرد: عزیزان شورای عالی حوزه در هر دوره‌‌ای که سرکار می‌آیند باید به این طراز اهمیت بدهند که روش تحصیل و تدریس در حوزه باید مجتهد پرور باشد، همچنانکه در گذشته اینگونه بوده است؛ طلاب حوزه‌های شیعه در گذشته در هر برنامه و درسی فهم اجتهادی داشتند و تفکر طلاب در همه دروس فقه و اصول و فلسفه و کلام فقیهانه و اجتهادی بود تا بتوانند بار حوزه را بلند کنند.

استاد باسابقه حوزه علمیه قم با اشاره به مزایای شیوه اجتهاد پروری در حوزه یادآور شد: این شیوه کمک می‌کند که حتی اگر طلبه به درجه اجتهاد هم نرسد ولی در مسیر اجتهاد و تفقه قرار بگیرد و قدرت فکر او بالا برود، بنابراین این شیوه باید مد نظر بزرگان حوزه از جمله عزیزان در شورای عالی باشد تا طلاب صرفا به کپی برداری از جاهای دیگر اکتفا نکنند که این کار محصولی نداشته و هرگز مفید فایده نخواهد بود.

‌ فقیه یزدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو توجه به نظم و انضباط در امور حوزوی را یکی از معیاری‌های لازم برای توجه از سوی شورای عالی برشمرد و عنوان کرد: عزیزان فعلی برای این کار زحمات زیادی کشیده‌‌‌اند که ما منکر آن نیستیم ولی برنامه‌های نظم دهی در حوزه باید از حالت دستوری خارج شود.

وی اضافه کرد: به عقیده من باید افرادی برای مدیریت و ریاست بر حوزه‌ها و مدارس علمیه انتخاب شوند که خودشان عالم، عالم پرور و حوزه شناس باشند تا کارها به سمت نتیجه بخشی پیش برود، در غیر این صورت گاهی اوقات افرادی سرکار می‌آیند که حوزه را بر اساس دیگری استوار می‌کنند.

این استاد درس خارج حوزه توجه مدیران و اعضای شورای عالی به مباحث ریشه‌‌ای و عمیقی از جمله تهذیب و اخلاق را در حوزه اساسی عنوان و تأکید کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی حوزه تقوا، پرهیزکاری و جنبه‌های معنوی و الهی آن بوده است همچنانکه دروس اخلاق از قدیم در حوزه مرسوم بوده است اما به نظر می‌رسد این مسأله کمی ضعیف شده است که بزرگان شورای عالی در دوره جدید باید برای آن فکری بکنند.

وی در پایان به «رسا» گفت: معاونت تهذیب تلاش‌های زیادی کرده ولی همچنان کمبود دروس اخلاق در حوزه احساس می‌شود؛ باید توجه داشت که فقر اخلاقی موجب آسیب‌های گسترده‌‌ای می‌شود که خیلی از اوقات قابل جبران نیست.

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: , ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست