حقوق اقلیت در هیچ کتابی چون نهج‌البلاغه محترم شمرده نشده است/ روش‌شناسی شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی، مناسبات قرآن کریم و نهج‌البلاغه است

محقق داماد حقوق اقلیت را درد امروز جهان عنوان کرد و گفت: این درد بی‌درمان امروز دنیاست که به حقوق اقلیت و اپوزوسیون توجه نمی‌شود. مدام صحبت از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت‌ می‌کنند، در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است، چون اکثریت، قدرت را دارد. در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوق اقلیت باید چطور رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این بحث‌ها، شرح و توضیحی دهد، کاری فقیهانه کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی؛ تحریر نهج البلاغه»، تالیف آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم علمی آیت‌الله مرتضی مقتدایی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد به ایراد سخنرانی پرداختند. گزارش تصویری: آیین رونمایی کتاب «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی» تالیف آیت‌الله جوادی آملی

محقق داماد: عدم توجه به حقوق اقلیت، درد بی‌درمان دنیای امروز

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، در ابتدای سخنان خود گفت: صفی‌الدین حلی، ادیب و شاعر بزرگ شیعه و از شاگردان علامه حلی در قرن هفتم هجری است .صفی‌الدین حلی در ادبیات شیعه یکی از بهترین متن‌ها بر فضایل حضرت علی(ع) سروده است؛ ایشان در متنی خطاب به حضرت علی(ع) عرض‌ می‌کند: «جمعت فی صفاتک الاضداد *فلهذا عزت لک الانداد/ زاهد حاکم حلیم شجاع * فاتک ناسک فقیر جواد/ شیم ما جمعن فی بشر قط* و لا حاز مثلهن العباد/ خلق یخجل النسیم من اللطف*و بأس یذوب منه الجماد/ ظهرت منک للوری مکرمات* فأقرت بفضلک الحساد/ إن یکذب بها عداک فقد * کذب من قبل قوم لوط و عاد/  جل معناک أن یحیط به الشعر * و یحصی صفاته النقاد»

وی در ادامه به بخشی از معنای سروده صفی‌الدین حلی بر فضایل حضرت علی(ع) اشاره و خاطر نشان کرد:‌ای مولا صفات متضاد در تو جمع شده و از این جهت بی مثل و مانندی. زاهدی در عین حال که حاکم و فرمانروایی، حلیم هستی در عین اینکه شجاع هستی، یک قهرمان جنگ و پیشرو در حربی در عین آنکه اهل رقابتی. فقیری در عین آنکه جوادی.

حضرت علی(ع) در عین حال که حاکم و فرمانرواست، حکومت عادلانه دارد

وی افزود: حضرت علی(ع) در عین حال که حاکم و فرمانرواست، حکومت عادلانه دارد و نامه مالک اشتر نمونه بارز این حکومت عادلانه است. حضرت علی(ع) زهد و حاکمیت را جمع کرده و هیچ باکی ندارد که زهد خود را در درون حکومت و فرمانروایی خود نشان دهد؛ درست برخلاف برخی از مکتب‌های فلسفه سیاست که بیان‌ می‌کنند، اخلاق سیاسی خاص است در حالی که اینطور نیست و امام علی(ع) در این خصوص‌ می‌فرمایند: «اخلاق قواعد و اصولی دارد که بین حاکمیت‌های مختلف یکی است».

عده‌ای غیر متخصص در حوزه به همه علوم و رشته‌ها حمله ور می‌شوند

وی گفت: فضایل شخصیتی چون حضرت علی(ع) با صفات متضاد در کتابی به نام نهج البلاغه تبیین شده و حال چه کسی‌ می‌تواند این کتاب را شرح دهد؟! ما فرزند حوزه هستیم و‌ می‌دانیم افرادی تحقق در یک رشته دارند و تقوای آنان این است که وارد علوم دیگر نشوند، اما همه افراد این چنین نیستند، عده‌ای که تخصصی ندارند، به رشته‌ها حمله ور‌ می‌شوند و آنها را سرکوب‌ می‌کنند؛ ادبیات‌ نمی‌دانند و‌ می‌گویند که ما در ادبیات متخصص هستیم! فلسفه و تاریخ‌ نمی‌دانند و این رشته‌ها را تکفیر‌ می‌کنند!

محقق داماد افزود: یکی از شخصیت‌هایی که در زمان ما، جامع این رشته‌هاست، آیت‌الله جوادی است. او حکیم است و بیست جلد رحیق مختوم شاهد حکیم بودن اوست. تفسیر تسنیم ایشان شاهدی بر مفسر بودن اوست. ادیب است و در درون همین کتاب‌ها ادبیات را نشان می‌دهد و حتی ادبیات فارسی را مسلط است و با حافظ و سعدی و عطار انس دارد. از همه بالاتر اینکه فقیه است و شخصیت فقهی ایشان در دوره حج، خمس، زکات و نماز مشهود است.

نهج البلاغه؛ بهترین کتاب در معرفی حقوق عمومی اسلامی

این پژوهشگر و محقق اظهار کرد: اگر از من پبرسند در تاریخ ۱۴ قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است، می‌گویم نهج‌البلاغه؛ آنجا که می‌گوید با من مداهنه نکنید و به عنوان حاکم می‌گوید، از من انتقاد کنید و حق انتقاد دارید. در کدام کتاب است که بهتر از نهج‌البلاغه، حقوق اپوزوسیون محترم شمرده شده باشد؟!

محقق داماد حقوق اقلیت را درد امروز جهان عنوان کرد و گفت: این درد بی‌درمان امروز دنیاست که به حقوق اقلیت و اپوزوسیون توجه نمی‌شود. مدام صحبت از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت‌ می‌کنند، در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است، چون اکثریت، قدرت را دارد.

وی ادامه داد: در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوق اقلیت باید چطور رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این بحث‌ها، شرح و توضیحی دهد، کاری فقیهانه کرده است.

حقوق بشر نیز در نهج البلاغه متبلور است

وی به تأکید حضرت علی(ع) بر رعایت حقوق همه مردم اشاره و تصریح کرد: حضرت علی(ع) برای خوارج و حتی برای کسانی که مسلحانه قیام کرده‌اند، حقوقی قائل است و یکی از زیباترین مواردی که در نهج‌البلاغه آمده، برخورد حضرت علی(ع) با خوارج است. حقوق بشر نیز در نهج البلاغه متبلور است، آنجا که حضرت خطاب به والی‌ می‌فرمایند: وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَهَ لِلرَّعِیَّهِ وَ الْمَحَبَّهَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضَارِیاً تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ.

محقق داماد ادامه داد: یازده قرن قبل از اعلامیه حقوق بشر این مسائل در نهج‌البلاغه آمده است. اما در قرن حاضر پس از جنگ جهانی بود که اعلامیه حقوق بشر را نوشتند و مهم‌ترین اصل آن را نیز برابری انسان‌ها قرار دادند که حضرت علی(ع) نیز بی نهایت به آن اشاره و تأکید دارند.

محقق داماد گفت: عبارات حکیمانه از شخصیتی بی نظیر چون حضرت علی(ع) را باید شخصی حکیم شرح دهد و یک حکیم باید توضیح دهد که «کمال الاخلاص نفی الصفات عنه» به چه معناست. از سوی دیگر تنها اگر فقیهی به تمام معنا جملاتی حکیمانه را بیان کند، مورد پذیرش همگان قرار‌ می‌گیرد.

مقتدایی: کلمات نهج البلاغه در عین کوتاهی، نظیر و مثل ندارند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی به بیان نکاتی در مورد نهج البلاغه پرداخت و اظهار کرد: نهج‌البلاغه را سیدرضی که یکی از بزرگان علما و فقهای عظیم تشیع است، از فرمایشات مولای متقیان، علی(ع) جمع‌آوری و به صورت بسیار زیبا در سه بخش تنظیم کرده است. بخش اول خطبه‌ها، بخش دوم نامه‌ها و بخش سوم کلمات قصار حضرت است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در کلمات نهج البلاغه که بنگرید متوجه‌ می‌شوید که در عین کوتاهی، نظیر و مثل ندارند و از جهت فصاحت و بلاغت و از جهت برخورداری از محتوا و معنای بی‌نظیر هستند.

وی گفت: در زمان سیدرضی، نسخه‌های فراوانی از  مجموعه گردآوری شده مطالب و جملات حضرت نوشته شده است. البته آن زمان صنعت چاپ نبود، می‌نوشتند و رونویسی می‌کردند که برخی از همان نهج‌البلاغه‌ای که در زمان سیدرضی بود، نوشته‌اند. حتی نسخه‌ای که به خط مبارک سیدرضی و امضای ایشان هست نیز موجود است. افراد متعددی به همراه مرحوم سید رضی، شروحی بر این کتاب نوشته‌اند. ابتدا گردآوری با مرحوم سیدرضی بوده است که برادر سیدمرتضی است که هر دو از علمای تشیع و از شاگردان مرحوم شیخ مفید بوده‌اند.

مقتدایی ادامه داد: نهج‌البلاغه سیدرضی، دارای ۲۴۲ خطبه، ۷۸ نامه و ۴۸۹ کلمه از کلمات قصار است که همه این کلمات بسیار با ارزش و بلند است و بسیاری از بزرگان ما تصریح می‌کنند که فرمایشات علی(ع) فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است؛ یعنی در مورد نهج‌البلاغه این‌طور گفته‌اند که از کلمات انسان‌ها بالاتر است، اما نسبت به فرمایشات خدا پایین‌تر قرار دارد. حتی برخی از بزرگان، نهج‌البلاغه را به قرآن تطبیق کرده‌اند و می‌گویند کلمات، کلام قرآن است و همان مواعظ را دارد، اما عبارات متفاوت است.

وی در تبیین شأن و منزلت نهج البلاغه، گفت: حضرت علی(ع) در خطبه ۹۳ می‌فرماید که از من بپرسید، قبل از اینکه من را نبینید. به خدا قسم، از حالا تا قیامت، هر واقعه‌ای را که واقع شود، به شما خبر می‌دهم. هر گروه معینی که صد نفر را هدایت کرده‌اند یا گمراه کرده‌اند به شما می‌گویم که رهبرشان که بوده است و کلمات آنها چه بوده و چند نفر از آنها حیات داشته‌اند و چند نفر مرده‌اند. در خطبه ۱۹۸ نیز همین مطلب را به تعبیر دیگری دارند که می‌فرمایند از من سوال کنید، قبل از اینکه بین شما نباشم و قسم می‌خورم که من به طرق آسمان‌ها نسبت به طرق زمین آشناتر هستم. یعنی مانند کفِ دست، تمام طبقات آسمان را می‌دانم. در خطبه ۹۱ نیز نسبت به اطلاعش از آسمان‌ها می‌فرماید که در تمام این طبقات آسمان‌ها، به اندازه یک جایی که پوست گوسفند را پهن کنند، خالی نیست، مگر اینکه ملکی در آنجا نماز می‌خواند و عبادت می‌کند که فرمود این عبادت طولانی، باعث زیادی معرفتشان نسبت به خدا می‌شود.

مقتدایی افزود: تاکنون شرح‌های خوبی بر نهج‌البلاغه نوشته شده که باید از این شرح‌ها استفاده کنیم. برای نمونه شیخ محمد عبده که یکی از اساتید مهم است، شرحی نوشته است که بسیار هم شرح خوبی است. یکی دیگر از اهل سنت نیز صبحی صالح است که این دو شرح همراه با برکاتی نیز بود. چون اینها از بزرگان اهل تسنن بودند و نفوذی در جامعه تسنن داشتند، لذا به برکت آن، نهج‌البلاغه نیز در بین علمای اهل تسنن رونقی پیدا کرد و تعصب‌ها کنار رفت.

از این اثر استقبال گسترده‌ای خواهد شد

مقتدایی تصریح کرد: امیدواریم شرحی که آیت‌الله جوادی آملی برای نهج البلاغه نوشته‌اند، شرح مبارکی باشد و بتواند جای خود را در امت اسلامی بهتر از قبل باز کند. پیش از این نیز شروح گرانسنگی از آیت‌الله جوادی آملی دیدیم؛ ایشان یک کتاب به نام مفاتیح‌الحیات نوشتند که جلد دوم مفاتیح‌الجنان است. مفاتیح‌الجنان، ارتباط انسان‌ها با خدا است، اما مفاتیح الحیات مربوط به ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است. وقتی این کتاب چاپ شد، ده‌ها بار تجدید چاپ شد و در اختیار مردم گذاشته شد. تفسیر تسنیم ایشان نیز پس از المیزان جایگاه برتری را دارد و به همان میزان که از مفاتیح‌الحیات استقبال شد، از تسنیم نیز استقبال شده است بنابراین معتقدم که این تألیف ایشان نیز چنین گسترشی پیدا خواهد کرد و مورد استقبال واقع‌ می‌شود.

لزوم سرلوحه قرار دادن سخنان امام علی(ع) در زندگی

مقتدایی گفت: نهج‌البلاغه کلمات، مواعظ و احکام الهی است که باید در زندگی پیاده شود. اگر انسان بخواهد زندگی الهی، نبوی و علوی داشته باشد باید مطالب، نکات و توصیه‌های حضرت علی(ع) که در نهج البلاغه آمده را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

صالحی: با این اثر تا حدودی به افق جان حضرت علی(ع) نزدیک می‌شویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نهج البلاغه نه تنها برای ما شیعیان و مسلمانان بلکه برای بشریت یک منشور ماندگار است، اظهار کرد: نهج البلاغه تجلی یک جان بزرگ و یک انسان ‌کامل با روح متعالی بوده و هست، این کتاب در مورد بزرگ‌مردی است که قرآن ناطق، همدم و هم‌نفس پیامبر(ص)، سیاست‌مدار و فرمانده‌ای بزرگ و بی‌مانند بوده و دارای بالاترین روح لطیف انسانی است که  وقتی می‌شنود خلخالی از پای زن یهودی باز شده است، آن تعبیر بلند را مطرح می‌کند. چنین روحی در مفاهیم و معانی نهج البلاغه تجلی یافته است.

نهج البلاغه کتابی ممتاز و متمایز

سید عباس صالحی ادامه داد: چنین روحی، در مفاهیم و معانی نهج‌ البلاغه تجلی یافته است. مفاهیم و معانی آن ژرف است و گستردگی و تنوع موضوعات، فرازمانی، فرامکانی بودن و ویژگی‌هایی از این دست در نهج‌البلاغه وجود دارد. آن روح بلند با این معانی ژرف و گسترده، در کالبد الفاظی آمده است که سیدرضی آن را گزینش کرد. نهج‌ البلاغه دارای بیان لطیف و کلماتی سحرآمیزی است که بتوانند در اعماق جان نفوذ کنند و جان را بالا ببرند. همه اینها موجب شد که نهج‌ البلاغه در تاریخ کتب انسانی، کتاب متمایز و ممتاز باشد و پس از قرآن، کمتر کتابی به اندازه نهج‌البلاغه در جهان اسلام، توجه دیگران را به خود جلب کرد.

دانشمندان جامع متخصص که در هر رشته به قله‌ای رسیده باشند، اندک داریم

صالحی گفت: امروز شاهد اتفاق خوبی هستیم که در ادامه این توجه به گوهرهای مندرج در نهج‌البلاغه، شرح جدیدی رونمایی می‌کند. نهج‌البلاغه شروح فراوانی داشته است، اما به نظر می‌رسد که شرح آیت‌الله جوادی، طعم دیگری دارد. البته هرکس به مائده نهج‌البلاغه آمده، طعمی را برگرفته و نمایه‌ای را به یادگار گذاشته است، اما شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی آملی، طعم خاصی دارد. شارحان نهج‌البلاغه برخی ادیب بودند و از منظر ادبیات ورود کرده‌اند یا وجه ممتازشان آن بوده است. برخی فقیه بودند و برخی نیز از منظر اجتماعی و سیاسی به نهج‌البلاغه ورود کردند. آیت‌الله جوادی آملی، ویژگی‌های متعددی را دارند و ویژگی که به این بحث مرتبط هست، این است که ایشان در حوزه دانش‌های مرتبط با نهج‌البلاغه، یک متخصص جامع است. ما دانشمندان متخصص و جامع داریم، اما دانشمندان جامع متخصص که در هر رشته به قله‌ای رسیده باشند، اندک داریم. ایشان فقیه، فیلسوف، عارف، مفسر هستند و ترکیب این امور با یکدیگر به فردی که نزدیک نهج البلاغه‌ می‌شود و‌ می‌خواهد از نهج البلاغه گوهر برچیند،، توان مضاعفی‌ می‌دهد.

 آیت‌الله جوادی هم در حوزه حکمت نظری و هم در حوزه حکمت عملی، جایگاه خاصی دارند

صالحی افزود: همچنین در میان شارحان نهج‌البلاغه، کسانی هستند که در حوزه حکمت نظری ورود دارند و به حوزه حکمت عملی ورودی نداشته‌اند، اما آیت‌الله جوادی آملی هم در حوزه حکمت نظری و هم در حوزه حکمت عملی، جایگاه خاصی دارند و نهج‌البلاغه کتابی سرشار از هر دو بال و رویکرد است، از یک سو کتاب توحید و از سوی دیگر کتاب سیاست است و کسی که می‌خواهد به شرح نهج‌البلاغه بپردازد، توانمندی‌اش در این دو میدان طبعاً مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از ویژگی‌های این اثر اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی در جای جای این دو جلد، به این نکته اشاره دارند که چون نهج‌البلاغه برگزیده است، کار شارح را سخت می‌کند چون امکان استفاده از سیاق و سواق را از شارح‌ می‌گیرد. ایشان اشاره می‌کند که این نقیصه هم بر فضای موجود متن و هم بر شروح گذشته، وجود دارد. ایشان ذیل خطبه ۱۹ می‌گوید که این خطبه قبل از شهادت امام ایراد شد و مقداری از آن نیز در خطبه ۲۱۶ و مقداری در بخش‌های دیگر آمده و به همین دلیل، جمع‌بندی نهایی آنها آسان نیست البته ایشان ارجاعاتی را به این اثر‌ می‌دهند و معتقدند که این اثر این نقصیه را تا حدودی کاسته است.

 اگر کسی می‌خواهد نهج‌البلاغه را بفهمد، باید آن را در یک مجموعه شبکه‌ای مترابط ببیند

صالحی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در روش شناسی شرح نهج البلاغه آیت‌الله جوادی آملی، مناسبات قرآن کریم و نهج‌البلاغه است. رفت و برگشت این دو کتاب که یکی ثقل اکبر و دیگری ثقل اصغر است، در تار و پود این شرح نمایان است و با تسلطی که آیت‌الله جوادی بر تفسیر قرآن و فضای نهج البلاغه دارند، رفت و برگشت قابل توجهی بین حوزه تفسیر و شرح نهج‌البلاغه با قرآن پدید می‌آید و با دیدن این اثر انسان حس می‌کند که همزمان هم تفسیر قرآن و هم شرح نهج‌البلاغه را‌ می‌بیند. همچنین در روش‌شناسی، ایشان تأکید می‌کند که نهج‌البلاغه خودش مفسر نهج‌البلاغه است، همانگونه که قرآن مفسر قرآن است؛ و اگر کسی می‌خواهد نهج‌البلاغه را بفهمد، باید آن را در یک مجموعه شبکه‌ای مترابط ببیند. ایشان در شرح استفاده‌های متعددی را از این منظر می‌کنند که چطور بخش‌ها و فرازهای نهج‌البلاغه به کمک هم می‌آیند.

تا حدودی به افق جان حضرت علی(ع) نزدیک شویم

وزیر ارشاد گفت: نکته چهارم در روش‌شناسی ایشان این است که تا حدودی به افق جان حضرت علی(ع) نزدیک شویم،  بین کلام و متکلم سنخیت است. بر همین اساس، نمی‌توانیم به کلام نزدیک شویم، بدون اینکه به متکلم نزدیک شویم. لذا شروع این شرح، بخشی با نام «چهل نم از یم» است که مؤلف تصویری از علی(ع) ارائه می‌کند و در فضای این دو جلد، تصویر سازی از امام علی(ع) را به خوبی‌ می‌توان دید به عنوان مثال حضرت علی(ع) بدترین دشمن خود را بی‌آبرو نمی‌کرد، این یک نوع شخصیت‌شناسی از امام به ما می‌دهد که ممکن است تفسیر ما از نهج‌البلاغه را نیز دستخوش تغییر کند.‌

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه نهج‌البلاغه یک کتاب هستی‌شناسی است و کلید هستی‌شناسی سخت است و گاهی انسان با یک عالِم که مباحثه می‌کند، سعی می‌کند بفهمد و گاهی می‌خواهد تفهم کند و بر آن مائده بنشیند و بفهمد. این سختی ورود در میدان قرآن و نهج‌البلاغه است. با این نگاه در هستی‌شناسی و خداشناسی، منظر ایشان منظر حکیمی است که از منظر حکمت متعالیه به این مسیر نزدیک شده است. حکمت متعالیه به عنوان افقی از جریان فلسفه اسلامی است و از این منظر کلید فهم کلمات توحیدی و هستی شناسانه را دارند. اولین خطبه نهج‌البلاغه از خطبه‌های دشوار آن است و شارحان در آن گرفتار هستند، ۲۵۰ صفحه از کتاب جلد اول مربوط به همین خطبه اول است، آیت‌الله جوادی به خوبی توانسته‌ نکات مهمی را در این زمینه ارائه کند.

آیت‌الله جوادی آملی در این اثر به شبهات پاسخ داده اند

صالحی تصریح کرد: آخرین نکته در روش شناسی این اثر اینکه، آیت‌الله جوادی آملی یک متکلم است و ادامه دهنده راه  شهید مطهری است، لذا باید با سوالات جدید نیز خود را درگیر کند و ویژگی جریان حکمت نوصدرایی این است که باید بتواند با مسئله‌های نو مواجه شود. در همین دو جلد نهج البلاغه موارد متعددی‌ می‌بینیم که آیت‌الله جوادی آملی به شبهات پاسخ داده اند.

روایات و نهج البلاغه را باید به صورت یکجا ببینیم، در یک نظام تجمیعی باید احادیث و روایات دیده شود، برای مثال اینکه ما ایام نحس داریم در این کتاب پاسخ داده می‌شود و آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید: «زمان یک ظرف است و این مظروف است که به آن شکل می‌دهد، ظرف مکان و زمان تاثیری ندارد و این انسان‌ها هستند که به آن معنا می‌دهند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کتاب شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی آملی پیشنهادهایی وجود دارد که می‌توان به عنوان سوژه‌های پژوهشی از آن استفاده کرد، این تالیف که به ۲۲ جلد خواهد رسید در ذیل خود پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کند، کلماتی که از امیرالمومنین(ع) تاکنون تفسیر نشده در این کتاب به آن پرداخته شده و از آنها می‌توان پژوهش‌های جدیدی را رقم زد.امید است این اثر فرصتی را ایجاد کند که بشریت بتو‌اند با نهج البلاغه بیش از پیش انس بگیرند.

بروجردی: دانش برای رهایی انسان از ذلالت ضروری است

دکتر اشرف بروجردی اظهار کرد: تکریمی که امروز بر آن هستیم تا به جا آوریم بر سه مورد است، اول از «قلم» با تأکید بر آیه شریفه «ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا یَسْطُرُونَ» و همچنین روایت شناخته شده «مِدادُ العُلَماءِ و دَمُ الشُّهَداءِ» و همه ما‌ می‌دانیم که جان عزیز است و شهید چه منزلتی در پیشگاه خداوند دارد، اما قلمی که در دست علما برای نگاشتن است از آن هم شریف تر و با فضیلت تر است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: دوم، تکریم عالم را داریم که «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» و این در حقیقت کار را بر ما سخت‌ می‌کند که ارزش و منزلت علما و منزلت کسانی که حقایق جهان را پیش روی ما‌ می‌گذارند را پاس بداریم. و سومین تکریم، تکریم از نهج البلاغه یا به عبارتی تکریم از علم و دانش است که حضرت علی(ع) مصداق تمامیت این علم است، همانطور که پیامبر(ص) فرمودند: «أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ» و اینها همه نشان از این دارد که دانش برای نجات بشر است و برای اینکه انسان را هم از ذلالت برهاند و هم راه بهزیستن و تعالی و رشد را برای آنان فراهم کند.

بروجردی در پایان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مسئولیت دارد تا از دانشی که زاده اندیشه و تفکر علماست، رونمایی نماید و آن را به بحث گذارد تا همه آنچه علما برای ما تبیین کردند به سمع و نظر نسل حاضر و نسل‌های آینده برسد. ما همواره سعی‌ می‌کنیم حقیقت هستی را به جهانیان یا به نسل امروز یادآور شویم.

گفتنی است، همزمان با هفته پژوهش و برگزاری مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تحریر آیت‌الله جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نرم افزار تلفن همراه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء آماده و در اختیار کاربران و علاقمندان قرار گرفت.

این نرم افزار که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های اندروید و IOS  انواع گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت را دارد شامل جلد اول و دوم مجموعه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» است که خطبه‌های ۱ تا ۳۵ نهج البلاغه را در بر‌ می‌گیرد.

رابط کاربری مناسب و آسان، سهولت استفاده و وجود صوت و متن کامل تحریر آیت‌الله جوادی آملی، از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن‌ می‌باشد.

علاقمندان‌ می‌توانند نسخه اندروید این اپلیکیشن را از ایــــــنــــــجــــــــــا  دانلود نمایند.

لازم به ذکر است به زودی نسخه ios و اندروید این اپلیکیشن از طریق اپ استورهای مختلف داخلی و خارجی نیز قابل دریافت خواهد بود. / شفقنا

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

people_altاشخاص مرتبط: جوادی آملی, سید مصطفی, عبدالله, محقق داماد
local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: , , ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست