مدیر حوزههای علمیه قم در نامهای خطاب به دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان تاکید کرد: این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راهها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم میتواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام باشد.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله علیرضا اعرافی در نامهای خطاب به احمد الطیب، شیخ الازهر با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان و کشورهای مختلف اسلامی، برای مبتلایان به این بیماری آرزوی سلامتی نمود و ضمن تاکید بر ادامه روند آموزشی حوزههای علمیه با استفاده از بستر فضای مجازی بر آمادگی حوزه علمیه قم برای تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی را اعلام کرد.
در این نامه آمده است: حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملتها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان و شخصیتها و عالمان اسلامی شده است. حوزههای علمیه و بزرگان دین در قم و ایران با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام دامت برکاتهم ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان و مصیبت زدگان و رنج کشیدگان از پیروان همه ادیان به ویژه آسیب دیدگان از دنیای اسلام، آرزوی رحمت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خدای منان دارد و بر اهمیت تنظیم همه امور وبرنامهها بر اساس توصیهها و دیدگاههای کارشناسان و متخصصان و مسئولان تاکید داشته و در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ بودهاند.
حوادث و بلایای طبیعی در منطق اسلام عزیز پدیدههایی آمیخته با حکمت است برای آزمون بشر و زمینه ساز تکامل رشد و تعالی انسان و نیز هشداری برای بیداری آدمی و مایه بصیرت نسبت به مبدا و معاد و نیز عاملی در جهت پیشرفتهای علمی جامعه بشری است و وظیفه عالمان دین تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت اصلاح و تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاریها و آلودگیها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال و توسل به ذات اقدس الهی و روح مطهر نبی مکرم اسلام و اولیای الهی، اهتمام به دعا و مناجات و تضرع در پیشگاه خداوند و نیز احیا و تقویت رویکرد معنوی و روحی و اخلاقی و عبادی است.
الهیات و کلام وحیانی-عقلانیِ دین، هیچگاه اسیر دو قطبیهای ساختگی میان علم و دین و نیز درمان و دعا نبوده و نخواهد شد. انسان مومن در منطق الهی در عین پذیرش نظام طبیعی و علّی، هم به بهداشت و درمان و نظام سلامت ارج مینهد و همزمان قدرت لایزال الهی را محیط و برتر میداند و دست نیاز و توسل به پیشگاه خداوند بالا میبرد.
توسعه تحقیقات و پژوهشهای ناظر به معالجه آسیبها و معضلات اجتماعی و حوادث طبیعی، تقویت مشارکت فعالانه در پدافند غیر عامل، استمرار شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی وظیفهای سترگ بر دوش همه نخبگان و فرهیختگان و مسئولان است و در این میان به ویژه رهبران و عالمان دنیای اسلام در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی و بازتابهای آینده مسئولیت مضاعفی دارند و برخورد با این موضوع نیازمند نگاه جامع و همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و دانشگاهها و مجامع علمی اسلامی و رجوع به سرمایه بی نظیر اسلام و قرآن کریم است.
جوامع انسانی در شرایط خطیر کنونی به شدت نیازمند آرامش و اعتماد و مهربانی و صمیمیت هستند و این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن بیداری فطرتهای انسانی، ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و تعالیم حیات بخش و جامع اسلامی و فضیلتهای اخلاقی و عبادت و نیایش و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راهها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم میتواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام روحیه استوار و اراده پولادین و عزم و امید و نشاط و خلاقیت و پیشرفت و پیروزی در همه صحنهها در جهان اسلام و برای همه بشریت باشد.
روشن است که نباید از خطر استکبار جهانی و طاغوتهای شیطانیِ دشمن انسانیت و بدخواهان کشورها و ملتهای مستقل که خود عامل بسیاری از مصیبتها و فسادهای روی زمین هستند غفلت ورزید و باید هوشمندانه آن را در برنامهها مدنظر قرار داد و نباید اجازه داد دستگاهها و اختاپوسهای ثروت و قدرت و رسانهی ضد اخلاق و معنویت مشکلات موجود را تشدید کنند.
حوزه و بزرگان دین در قم و ایران برای رهایی همه انسانها از این رنج و محنت و همه بحرانهای بشر معاصر دعا میکنند و ضمن تاکید بر رعایت همه توصیهها و دستورات بهداشتی و پزشکی و علمی ضرورت همکاری جهانی در مبارزه با این بلای جهان گیر و دست برداشتن از تبعیض و تحریمهای ناعادلانه که مبارزه با این بیماری را در برخی از کشورها از جمله ایران عزیز با چالش مواجه کرده، مهم و راهبردی میداند و بدون شک راه حل غلبه بر این بحرانها در تقویت نگاه قدسی به هستی و انسان، تحکیم مبانی انسان دوستی و عدالت، بازنگری در تصرفهای بیرحمانه در طبیعت و محیط زیست، تغییر سیاستهای جنگ افروزی و اشغال و ترور و منع تولید و نگهداری سلاحهای کشتار جمعی و بیولوژیک نهفته است.
حوزههای علمیه مصر است نظام علمی و آموزشی و تربیتی فرهنگی و تبلیغی خود را با این حوادث دچار توقف و عقبگرد نکند و با تبدیل تهدیدها به فرصتها، از همه ابزارها و فناوریها و فضای مجازی و غیر حضوری و روشها برای تداوم آن بهره گرفته و بازآفرینی حوزه در فضای جدید را تحقق بخشد. بحمدالله حوزه در این مسیر گامهای اساسی را برداشته و با شتاب به این حرکت ادامه خواهد داد و آمادگی دارد ضمن تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی فصل جدیدی از همفکریها و همکاریها را با مراکز علمی بین المللی دانشگاهها و مراکز دینی دنیا آغاز نماید.