labelاجتهاد و اصول فقه
commentبدون دیدگاه

خطبه فدکیه عقلانیت اسلام را بیان می‌کند/ انتقاد از بی‌توجهی به اجرای قانون امربه‌معروف

در قانون اساسی در ماده هشتم امر به معروف و نهی از منکر آمده است سالیان دراز این ماده خاک می‌خورد در این یکی دو سال اخیر به مجلس شورای اسلامی رفت، در مجلس مواد لازم تصویب و بنا شد بعد از ۳۷ سال امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود؛ و به عنوان مصوبه به دولت فرستاده شد اما پیش دولت مانده است، سؤال می‌کنیم چرا اجرا نمی‌شود جوابی ندارند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، با اشاره به خطبه فدکیه دختر پیامبر اسلام به تبیین ابعاد گوناگون این خطبه پرداخت.

وی افزود: فدک موضوعی سیاسی بود که با آن برخورد سیاسی کردند، حضرت زهرا(ع) با سخنان کوبنده خود جمعیت انصار را مورد خطاب قرار داده و مسؤولیت آنها را یادآوری می‌کند؛ خطبه فدکیه خیلی طولانی نیست اما اصول و فروع، فلسفه احکام و مسائل تاریخی و امروز اسلام در آن بیان شده است.

خطبه فدکیه فصاحت و بلاغت بالایی دارد

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خطبه فدکیه فصاحت و بلاغت بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: تعبیرات این خطبه مقتدرانه است و در فصاحت و بلاغت همانند خطبه‌های نهج البلاغه است؛ ایام سوگواری حضرت زهرا(س) باید با این مسائل آمیخته شود.

بزرگترین افتخار اسلام عقلانیت است

وی ادامه داد: در بخش چهارم این خطبه ۲۰ فلسفه احکام بیان شده است، اول باید بدانیم چرا زهرا(س) به سراغ فلسفه احکام می‌روند؛ بزرگترین افتخار اسلام عقلانیت است، در اسلام هیچ حکمی بدون دلیل و فلسفه نیست بلکه عقل حاکم است.

این مرجع تقلید با بیان این که متأسفانه عده‌ای که خود را مسلمان می‌دانند معتقد هستند که عقل حجیت نداشته و احکام فلسفه ندارد، ابراز داشت: این افراد می‌گویند ممکن است احکام الهی بدون هیچ فلسفه‌ای باشد یعنی اساس اسلام را به هم ریخته و عقلانیت را از آن گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: ۱۶ آیه قرآن وجود دارد که مخاطب آن اولوالالباب هستند که که به معنای صاحبان عقل، فکر و اندیشه است، ۷۰ آیه در قرآن مجید است که روی سخن آن با متفکران و تدبر است؛ قرآن کتابی عقلانی است اما برخی صورت آن را عوض کردند؛ مثل این که فاطمه زهرا (س) از آن روز می‌دید و در خطبه فدکیه عقلانیت اسلام را بیان می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید انسان باید به صورت دسته جمعی و انفرادی قیام کند و فکر و عقل خود را به کار بیندازد اگر تنها این آیه وجود داشت نیز برای حقانیت و عقلانیت اسلام کافی بود؛ تمام اصول و فروع اسلام در عقل و اندیشه جمع است؛ ائمه طاهرین(ع) نیز همین مسأله را بیان می‌کردند.

اسلام دین عقلانیت است و با خرافات مبارزه می‌کند

وی اضافه کرد: اسلام دین عقلانیت است و با خرافات مبارزه می‌کند و مسائل غیر منطقی را نمی‌پذیرد، دنیای امروز به همین دلیل به اسلام گرایش پیدا کرده است، مسیحیت امروز می‌گوید توحید و در عین حال می‌گوید خداوند سه گانه است؛ آیا یگانه حقیقی است یا سه گانه بودن می‌گویند هر دو اما بر اساس عقلانیت نمی‌شود که این افراد می‌گویند عقلانیت را باید کنار گذاشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی دنیا حذف عقلانیت را می‌بینید به سوی اسلام عقلانی می‌آید، گفت: در میان مذاهب اسلامی مذهبی که تمام قد در مسأله عقلانیت قیام کرده مذهب اهل بیت(ع) است؛ غالب مذاهب دیگر با عقلانیت فاصله گرفتند؛ فرهنگ اهل بیت(ع) است که در خطبه فاطمه زهرا(س) تجلی پیدا کرده است.

وی با اشاره به بخش دیگری از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) افزود: خداوند امر به معروف را واجب کرده و فلسفه آن اصلاح جامعه است، اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد جامعه اصلاح نمی‌شود؛ برخی می‌گویند ما چکار داریم در کار دیگران دخالت کنیم، ما در جامعه سرنوشت مشترک داریم و نمی‌شود کسی سعادتمند باشد و دیگری نباشد بلکه به یکدیگر پیوند دارند.

این مرجع تقلید با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر حق به شمار می‌رود و تنها یک وظیفه نیست، اظهار داشت: اهل جامعه هماند کسانی هستند که سوار یک کشتی شده اند، اگر کسی بگوید من می‌خواهم جای خود در کشتی را سوراخ کنم و به کسی ربطی ندارد، این حق انسان است که از این کار جلوگیری کند.

وی ادامه داد: کشتی که سوراخ شد همه غرق می‌شوند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه است، در قانون اساسی در ماده هشتم امر به معروف و نهی از منکر آمده است سالیان دراز این ماده خاک می‌خورد در این یکی دو سال اخیر به مجلس شورای اسلامی رفت، در مجلس مواد لازم تصویب و بنا شد بعد از ۳۷ سال امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود.

بی‌توجهی دولت به قانون امر به معروف و نهی از منکر

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از عدم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی دولت ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مصوبه به دولت فرستاده شد اما پیش دولت مانده است، سؤال می‌کنیم چرا اجرا نمی‌شود جوابی ندارند.

وی عنوان کرد: فاطمه زهرا(س) فرمود امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه می‌شود، برخی می‌گوید اگر امر به معروف و نهی از منکر اجرایی شود درگیری پیش می‌آید، صحبت درگیری نیست؛ با زبان خوب، مؤدبانه، دوستانه و با نهایت ادب باید مسائل را منتقل کرد غیر از این نیست؛ آنجایی که کار فیزیکی نیاز است بر اساس آیه صریح قرآن به وسیله حکومت اسلامی صورت می‌گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید گشت امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، اگر یک وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود جای تعجب نیست و برنامه وسیعی دارد که باید از دبستان و دبیرستان و دانشگاه آغاز شود.

وی اضافه کرد: در فضایی زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها، سایت‌های فاسد و شبکه‌ها دائما فساد را بر سر جامعه می‌ریزند، اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد و از مدارس شروع نشود کار مشکل خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تأکید حضرت زهرا(س) بر صله رحم در خطبه فدکیه گفت: اگر انسان افزایش جمعیت و قدرت ناشی از آن را می‌خواهد نباید صله رحم را فراموش کند؛ تا اختلافی بین زن و مرد پیدا می‌شود نباید به دادگاه بروند بلکه ارحام و بزرگترها باید جمع شوند و آن‌ها را صلح دهند.

ابراز تاسف از افزایش آمار طلاق در جامعه

وی افزود: در زمانی زندگی می‌کنیم که طلاق‌ها روز به روز بیشتر و ازدواج‌ها کمتر می‌شود، کار به جایی می‌رسد که می‌بینیم مسأله ازدواج تحت الشعاع مسأله طلاق واقع می‌شود؛ چون صله رحم نیست و خویشاوندان مراقب یکدیگر نیستند، همچنین ارتباط با سایت‌های نامشروع افراد را به وادی نامشروع می‌کشاند.

این مرجع تقلید با بیان این که بزرگان جمعیت باید بنشینند و برای مسأله ازدواج و طلاق فکر کنند، اظهار داشت: ازدواج باید آسان و طلاق سخت شود، اما اکنون ازدواج مشکل و طلاق آسان شده است؛ این بر عکس آن چیزی است که اسلام می‌گوید؛ اکنون ازدواج کوهی از مشکلات و طلاق آسان شده است، در روزنامه ای نوشته بودند که برخی وکلا کفته اند ما حاضریم در طول یک هفته طلاق را بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم ما مشکل اقتصادی است که بانوی اسلام فاطمه زهرا در خطبه فدکیه به آن اشاره کرده و می‌فرماید که اگر عدالت اجتماعی در مسائل اقتصادی نباشد انسان دچار کمبودها می‌شود؛ اگر پای تقلب در اجناس، قاچاق کالا و کلاهبرداری در مسائل اقتصادی باز شود کمبودها ظاهر خواهد شد.

صرف رفع تحریم مشکلات اقتصادی ما را حل نخواهد کرد/ نگاه دولت به دورن باشد

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی برکات الهی بر جمعیت نازل و فقر و خشکسالی برطرف می‌شود که ما بتوانیم عدالت را درمسائل اقتصادی پیاده کنیم، ابراز داشت: واقعا برخی آمارهایی که داده می‌شود شرم آور است؛ می‌گویند ۷۰ درصد فلا جنس از طریق قاچاق وارد می‌شود و ۳۰ درصد آن قانونی است؛ چه خبر است که ۷۰ درصد جنس مورد نیاز مردم از طریق غیر قانونی و تنها ۳۰ درصد از طریق قانونی وجود دارد، با این وجود اوضاع اینگونه می‌شود؛ اگر مردم شهرها و بلادها تقوا پیشه کنند برکات آسمان‌ها و زمین برای آن‌ها جمع می‌شود.

وی عنوان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی صرف این که تحریم‌ها برطرف شود و خارجی‌ها سرمایه گذاری کنند کارساز نیست؛ ما باید در درون اصلاح شویم تا برکات اقتصادی کامل شود، خارجی نمی‌تواند مشکل ما را حل کند و رفع تحریم نیز به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند.

در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید

اطلاعات مرتبط

people_altاشخاص مرتبط: ‫مکارم شیرازی, ناصر
local_offerسایر طبقه‌بندی‌ها: , , , , ,

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست