معرفی کوتاه:رویکردی تطبیقی در مورد دیدگاههای شیعه و اهلسنت درباره مبانی اصول فقه و ابزارها و منابع ایشان جهت استنباط حکم شرعی است. در این نوشتار سعی شده جهت نزدیکی آرای شیعه و اهلسنت اصول مشترک آنان در مورد نحوه اجتهاد در مسایل شرعی بیان شده و اختلافات آنان در این زمینه نیز تبیین گردد. نویسنده ابتدا به تعریف فقه مقارن، موضوع آن و فواید علم یافتن به اختلاف نظر فرقههای مختلف در زمینه فقه و اصول پرداخته و سپس اصول فقه مقارن وهدف از آن را بیان کرده است. در ادامه وی به دیدگاههای علمای شیعه و اهلسنت در زمینه اموری مانند حکم تکلیفی، حکم وضعی، حکم ظاهری و واقعی، راههای تشخیص اصول فقه و روش اصولیان در استنباط حکم شرعی پرداخته و کلیاتی از اصول فقه آنان مانند حجیت ظهور، حجیت سنت، حجیت قرآن، حجیت دلیل عقل، حجیت اجماع، حجیت سنت صحابه و فرق آن با حجیت سنت اهلبیت حجیت خبر واحد و راههای یقینی و ظنی رسیدن به دلیل شرعی در اجتهاد را بررسی کرده و استدلالهای آنان در زمینه جمعیت این قبیل از امور با هم مقایسه نموده است.
اصول العامه للفقه المقارن
نویسنده(گان): | محمدتقی حکیم | ناشر: | مجمع جهانی تقریب مذاهب | |
تعداد صفحه: | ۴۰۸ | قطع: | وزیری | |
نوع جلد: |
سلفون | تاریخ نشر: |
۹۴/۰۲/۲۰ | |
قیمت: | — | کد دیویی: | ۲۹۷٫۳۱ | |
زبان: | عربی | محل نشر: | تهران | |
صفحات اولیه کتاب: | کلیک کنید. | لینک خرید کتاب: | کلیک کنید. |
معرفی کتاب:
رویکردی تطبیقی در مورد دیدگاههای شیعه و اهلسنت درباره مبانی اصول فقه و ابزارها و منابع ایشان جهت استنباط حکم شرعی است. در این نوشتار سعی شده جهت نزدیکی آرای شیعه و اهلسنت اصول مشترک آنان در مورد نحوه اجتهاد در مسایل شرعی بیان شده و اختلافات آنان در این زمینه نیز تبیین گردد. نویسنده ابتدا به تعریف فقه مقارن، موضوع آن و فواید علم یافتن به اختلاف نظر فرقههای مختلف در زمینه فقه و اصول پرداخته و سپس اصول فقه مقارن وهدف از آن را بیان کرده است. در ادامه وی به دیدگاههای علمای شیعه و اهلسنت در زمینه اموری مانند حکم تکلیفی، حکم وضعی، حکم ظاهری و واقعی، راههای تشخیص اصول فقه و روش اصولیان در استنباط حکم شرعی پرداخته و کلیاتی از اصول فقه آنان مانند حجیت ظهور، حجیت سنت، حجیت قرآن، حجیت دلیل عقل، حجیت اجماع، حجیت سنت صحابه و فرق آن با حجیت سنت اهلبیت حجیت خبر واحد و راههای یقینی و ظنی رسیدن به دلیل شرعی در اجتهاد را بررسی کرده و استدلالهای آنان در زمینه جمعیت این قبیل از امور با هم مقایسه نموده است.