فقه و اقتصاد

در کتاب «فقه» و بازاریابی چند سطحی؛

بررسی و نقد بازاریابی شبکه‌ای از منظر «فقه»

در این نوشتار، پس از موضوع شناسی فروش کالا یا خدمات بر اساس بازاریابی چندسطحی به نشانه‌های سلامت و فساد این شرکت‌ها اشاره می‌شود. سپس حکم انواع این سیستم فروش از نظر شرع و قانون‌گذار، در ایران، کانادا و آمریکا بررسی می‌گردد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتهاد، کتاب «فقه» و بازاریابی چند سطحی همراه با فتوای مراجع تقلید و قوانین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای هرمی، به قلم سید مهدی نریمانی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شد.
این پژوهش در شش فصل؛ موضوع شناسی، معرفی بازایابی چند سطحی، انواع بازاریابی چند سطحی، نکات تکمیلی، ملاک و حکم شناسی و بازاریابی جند سطحی در قانون؛ نگاشته شده است.
نویسنده در این اثر به دنبال تبیین حکم شرعی انواع دادوستد چند سطحی است و می‌کوشد تا زمینه بهره‌گیری بخش اقتصادی از مزیت‌ها و فرصت‌های ویژه بازاریابی شبکه‌ای را فراهم کند و با به کارگیری این انقلاب تجاری، با شعار «تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی» به رونق تولید ملی کمک شود.
در (فصل اول) این کتاب، تاریخچه بازاریابی چند سطحی در دنیا و ایران، در (فصل دوم) بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی هرمی، معیار؛ در (فصل سوم) تقسیم بر اساس کالا و تقسیم بر اساس روش و در (فصل چهارم) مراحل آموزش، شعارها، اهداف و علل گرایش مردم به بازاریابی چند سطحی و شرکت‌های هرمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نگارنده که خود محصل حوزه علمیه است، در (فصل پنجم) به ملاک و حکم شناسی این مسئله می‌پردازد. وی به حکم شرعی و ماهیت فقهی شرکت‌ها و بازاریابی چند سطحی پرداخته و فتوای مراجع تقلید را در این باره آورده است.
این پژوهشگر در ادامه به نقد فقهی شرکت‌های هرمی و بطلان عقد با اینگونه شرکت‌ها پرداخته و به تبیین مبانی فقهی در این موضوع چون اصالة الفساد در معاملات، بطلان عقد به سبب تعذر وفا به آن، قاعده نفی سبیل، حفظ و اختلال نظام، تابعیت عقد از قصد، عدم تحقق شرایط کالا، تضاد با سیره عقلا و... همت گمارده است.
نویسنده در بخش دیگر از فصل پنجم، استفتائات و فتاوای مراجع پیرامون بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی را آورده است و نظرات و آراء مراجع تقلید عظام آیات خامنه‌ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سیستانی، سبحانی، علوی گرگانی، روحانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و... را همراه با پرسش و پاسخ آن مرجع منعکس کرده است.
(فصل ششم) این کتاب به بازاریابی چندسطحی در قانون اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل قوانین بازاریابی شبکه‌ای، شرایط ادامه فعالیت شرکت و قوانین بازاریابی هرمی را بررسی کرده و نیز در پایان این پژوهش، فهرستی از اصطلاحات و منابع مکتوب شده است.
گفتنی است، چاپ نخست کتاب «فقه» و بازاریابی چند سطحی، به قلم حجت‌السلام سید مهدی نریمانی در 1500 نسخه و 240 صفحه به قیمت 72000 ریال از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شده است.
منبع : شبکه اجتهاد
  • کلمات کلیدی :

نظر شما