اندیشوران فقهی

سخنان مهم رهبری در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی

مسلمانان با هر عامل ضدّ وحدت مقابله كنند؛ اين يك تكليف است

مسلمانان بايد با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بكنند؛ اين يك تكليف بزرگ براى همه‌ى ما است؛ هم شيعه بايد اين را قبول كند و هم سنّى بايد قبول كند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته سالروز میلاد تاریخ سازِ نبی مکرم اسلام و ولادت پربرکت امام صادق (ع) در دیدار «جمعی از مسئولان کشور، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروه‌هایی از مردم»، که در حسینیه امام خمینی رحمه‌الله برگزار شد، با دعوت از جهان اسلام برای برآورده ساختن انتظارات پیامبر خاتم، تاکید کردند: امروز مهم‌ترین مساله‌ی دنیای اسلام، وحدت است و با وجود همه توطئه‌ها، آینده امت اسلامی در پرتو «وحدت، آگاهی و بیداری اسلامی»، درخشان و نوید بخش خواهد بود.
گزارش کامل این نشست را با هم می‌خوانیم: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌- تبريك عرض می‌كنم عيد سعيد میلاد مبارك پيامبر اعظم و ولادت با بركت فرزند بزرگوارش امام صادق (عليه الصّلاة و السّلام) را به همه‌ى شما حضّار محترمى كه در اين جلسه تشريف داريد، میهمانان عزيز هفته‌ى وحدت و سفراى كشورهاى اسلامى و همه‌ى مسئولان و بزرگوارانى كه در كشور مسئوليّت كارهاى سنگين را بر دوش گرفته‌اند؛ همچنين تبريك عرض می‌كنم به همه‌ى ملّت ايران و به همه‌ى مسلمانان جهان، بلكه به همه‌ى آزادى‌خواهان عالم.
 
اسلام براى آزادى بشر آمد
اين ولادت مبارك منشأ بركاتى است كه در طول قرون بر زندگى آحاد بشر فرو ريخته است و ملت‌ها را، انسان‌ها را، انسانيّت را به برترين عوالم انسانى و فكرى و روحى و به تمدّنى والا و به چشم‌اندازى روشن براى زندگى رسانده است. آنچه در سالگرد اين ولادت براى دنياى اسلام و جامعه‌ى اسلامى مهم است، اين است كه انتظارات پيامبر اكرم از جامعه‌ى اسلامى را مدّ نظر قرار بدهد و سعى كند و مجاهدت كند كه اين انتظارات برآورده شود؛ سعادت دنياى اسلام در اين است و لاغير. اسلام براى آزادى بشر آمد، هم آزادى از قيد و بند فشار دستگاه‌هاى مستبد و ظالم بر طبقات گوناگون انسان و ايجاد حكومت عادلانه براى بشر، و هم آزادى از انديشه‌ها و تصوّرات و اوهام حاكم بر زندگى انسان؛ كه مسير زندگى انسان را در جهت خلاف مصلحت او باز كرده بود و پيش می‌برد.
امیرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) زندگى مردم در محيط ظهور اسلام را، محيط فتنه توصيف كرده است: فى فِتَنٍ داسَتهُم بِاَخفافِها وَ وَطِئَتهُم بِاَظلافِها؛(۱) فتنه يعنى آن فضاى غبارآلودى كه چشم‌های انسان قادر بر ديدن در آن فضاى غبارآلود نيست؛ راه را نمی‌بيند، صلاح را تشخيص نمی‌دهد؛ اين وضعيّت مردمى بود كه در آن منطقه‌ى پرمحنت و پرملال زندگى می‌كردند.

آزادى، نخست در دل انسان و در روح انسان به وجود مى‌آيد
در كشورهاى بزرگ، در تمدن‌های موجود آن زمان هم كه حکومت‌هایی داشتند، ملت‌هایی داشتند، همین وضع به شكل ديگرى حاكم بود. این جور نيست كه فرض كنيم زمان ظهور اسلام جزيرةالعرب مردم بدبختى داشت و ديگران خوشبخت بودند؛ نه، غلبه‌ى حکومت‌های جائر و ظالم، ناديده گرفتن شأن انسان و انسانيّت، جنگ‌های خانمان‌براندازى كه میان قدرت‌ها و براى قدرت‌طلبى به راه انداخته می‌شد، زندگى مردم را تباه كرده بود. ملاحظه‌ى تاريخ نشان می‌دهد كه دو تمدّن معروف آن روز، يعنى تمدّن ايران ساسانى و تمدّن امپراتورى رُم وضعيّتى داشتند كه دل انسان به حال توده‌ى مردم و قشرهاى مختلف انسان‌ها كه در آن جوامع زندگى می‌كردند، می‌سوزد؛ وضع زندگى آن‌ها زندگى رقّت‌بارى بود، در اسارت بودند.
اسلام آمد، انسان‌ها را آزاد كرد؛ اين آزادى، نخست در دل انسان و در روح انسان به وجود مى‌آيد؛ و وقتى انسان احساس كرد آزادى را، احساس كرد نياز به گسستن بندها را، نيروهاى او تحت تأثير اين احساس قرار می‌گيرد و اگر همّت كند و حركت كند، تحقّق عينى آزادى براى او به وجود مى‌آيد؛ اسلام اين كار را براى انسان‌ها كرد؛ امروز هم همان پيام هست در همه‌ى دنيا و در دنياى اسلام. دشمنان آزادى بشر فكر آزادى را در انسان‌ها می‌میرانند و از بين می‌برند؛ وقتى فكر آزادى نبود، حركت به سمت آزادى هم كُند خواهد شد يا از بين خواهد رفت.

مسلمانان وظیفه داریم خود را به آزادی مورد نظر اسلام برسانیم
آنچه امروز ما مسلمان‌ها وظيفه داريم اين است كه سعى كنيم خود را به آزادى مورد نظر اسلام برسانيم؛ استقلال ملت‌های مسلمان، استقرار حکومت‌های مردمى در سراسر دنياى اسلام، حضور آحاد مردم در تصمیم‌گيرى‌ها و تعيين سرنوشت‌ها و حركت بر پايه‌ى شريعت اسلامى، آن چيزى است كه ملت‌ها را نجات خواهد داد. البتّه امروز ملت‌های مسلمان احساس می‌كنند كه به اين حركت نياز دارند و در سراسر دنياى اسلام اين احساس هست و در نهايت اين احساس به نتيجه خواهد رسيد؛ بدون ترديد. اگر زبدگان و نخبگان ملت‌ها - چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و دينى - وظائف خودشان را درست انجام بدهند، آينده‌ى دنياى اسلام آينده‌ى مطلوبى خواهد بود؛ به اين آينده، امید وجود دارد. امروز دنياى اسلام احساس بيدارى می‌كند. درست در همین نقطه است كه دشمنان اسلام - آن كسانى كه با بيدارى اسلامى مخالفند، با استقلال ملت‌ها مخالفند، با حاكمیت دين خدا در كشورها مخالفند - وارد میدان می‌شوند؛ انواع و اقسام ترفندها براى معطّل گذاشتن جوامع اسلامى به وجود مى‌آيد و مهم‌ترين آن‌ها ايجاد اختلاف است.

دنیای استکبار 65 سال است که تلاش می‌کند نام فلسطین را از یاد ببرد که نتوانست
دنياى استكبار ۶۵ سال است كه با همه‌ى وجود و توان سعى در اين دارد كه واقعيّت وجود رژيم صهيونيستى را بر ملت‌های مسلمان تحمیل كند و آن‌ها را وادار به پذيرش اين واقعيّت كند، و نتوانسته است. نگاه نكنيم به بعضى از كشورها و دولت‌ها كه حاضرند براى حفظ منافع دوستان بيگانه‌ى خود كه دشمن اسلامند، منافع ملّى را زير پا بگذارند يا منافع اسلامى را به فراموشى بسپرند؛ ملت‌ها مخالف حضور صهيونيست‌ها هستند. ۶۵ سال است كه تلاش می‌كنند نام فلسطين را از يادها ببرند، [امّا ]نتوانستند. در همین چند سال اخير در جنگ سى و سه روزه در لبنان، در جنگ بيست و دو روزه در غزّه، و بار دوّم در جنگ هشت روزه در غزّه، ملّت مسلمان و امّت اسلامى نشان داد كه زنده است و على‌رغم سرمايه‌گذارى آمريكا و ديگر قدرت‌های غربى، توانسته است موجوديّت خود را، هويّت خود را حفظ كند و به نظام تحمیلىِ جعلى صهيونيستى سيلى بزند و اربابان و دوستان و هم‌پيمانان صهيونيست‌هاى ظالم را كه در اين مدّت همه‌ى تلاش خود را براى حفظ اين رژيم تحمیلى و ظالم و جنايت‌كار انجام داده‌اند ناكام بگذارد؛ امّت اسلامى نشان داد كه فلسطين را از ياد نبرده است؛ اين خيلى مسئله‌ى مهمّى است.
 
همه‌ى تلاش‌های دشمن متوجّه اين می‌شود كه امّت اسلامى را از ياد فلسطين غافل كند
در همین شرايط است كه همه‌ى تلاش‌های دشمن متوجّه اين می‌شود كه امّت اسلامى را از ياد فلسطين غافل كند. چه جور؟ با ايجاد اختلافات، با جنگ‌های داخلى، با ترويج افراطگرىِ انحرافى به نام اسلام و به نام دين و شريعت؛ عدّه‌اى عامّه‌ى مسلمانان را، اكثريّت مسلمانان را تكفير كنند. وجود اين جریان‌های تكفيرى كه در دنياى اسلام به وجود آمدند، براى استكبار، براى دشمنان جهان اسلام يك مژده است. این‌ها هستند كه به جای توجّه به واقعيّت خبيث رژيم صهيونيستى، توجّه‌ها را به جای ديگرى معطوف می‌كنند. درست نقطه‌ى مقابل آنچه اسلام خواسته است؛ اسلام از مسلمانان خواسته است كه «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»(۲) [باشند]؛ مسلمانان بايد در مقابل دشمنان دين سرسخت باشند، بايد بايستند، بايد تحت نفوذ قرار نگيرند؛ «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار» صريح آيه‌ى قرآن است. بين خودشان مهربان باشند، با هم باشند، دست در دست يكديگر بگذارند، اعتصام به حبل‌الله بكنند؛ اين دستور اسلام است. آن وقت يك جريانى به وجود بيايد كه مسلمان‌ها را تقسيم كند به مسلم و كافر! عدّه‌اى را به عنوان كافر هدف قرار بدهد، مسلمان‌ها را به جان هم بيندازند! چه كسى می‌تواند شك كند كه وجود اين جریان‌ها و پشتيبانى اين جریان‌ها و تَمويل(۳) اين جریان‌ها و دادن سلاح به این‌ها كار استكبار است و كار دستگاه‌هاى امنيّتى خبيث دولت‌های استكبارى است؟ مى‌نشينند و براى همین كار برنامه‌ريزى می‌كنند. دنياى اسلام بايد به اين مسئله بپردازد؛ اين خطر بزرگى است.

بعضى از دولت‌های مسلمان، بى‌توجّه به اين اختلافات دامن می‌زنند
متأسّفانه بعضى از دولت‌های مسلمان، بى‌توجّه به اين اختلافات دامن می‌زنند؛ نمی‌فهمند كه دامن زدن به اين اختلافات، آتشى خواهد افروخت كه دامن همه‌ى آن‌ها را خواهد گرفت؛ اين خواسته‌ى استكبار است: جنگ گروهى مسلمان با گروهى ديگر. عامل اين جنگ هم كسانى هستند كه از پول دست‌نشاندگان مستكبرين استفاده می‌كنند؛ به این‌ها پول می‌دهند، سلاح می‌دهند، [كه‌] در اين كشور و در آن كشور، مردم را به جان هم بيندازند. و اين حركت از سوى استكبار در اين سه چهار سال اخير كه موج بيدارى اسلامى در تعدادى از كشورهاى اسلامى و عربى به وجود آمد، تشديد شده است؛ براى اينكه بيدارى اسلامى را تحت‌الشّعاع قرار بدهند. هم مسلمان‌ها را به جان هم مى‌اندازند، هم با بزرگ‌نمايىِ دستگاه‌هاى تبليغاتى دشمن، اسلام را در چشم افكار عمومى دنيا زشت جلوه می‌دهند؛ وقتى تلويزيون‌ها يك آدمى را نشان می‌دهند كه به نام اسلام، جگر يك انسانى را دارد می‌جود و می‌خورد، درباره‌ى اسلام چه فكر می‌كنند؟ دشمنان اسلام برنامه‌ريزى كردند؛ این‌ها چيزهايى نيست كه دفعتاً به وجود بيايد، این‌ها چيزهاى خلق‌السّاعه نيست؛ این‌ها چيزهايى است كه درباره‌ى آن مدت‌ها برنامه‌ريزى شده است، پشت سر این‌ها سياست هست، پشت سر این‌ها پول هست، دستگاه‌هاى جاسوسى پشت سر این جور كارها هستند. مسلمان‌ها بايد با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بكنند؛ اين يك تكليف بزرگ براى همه‌ى ما است؛ هم شيعه بايد اين را قبول كند، هم سنّى بايد قبول كند، هم شعبه‌هاى گوناگونى كه در میان شيعيان و در میان سنّى‌ها وجود دارد اين را بايد بپذيرند.

وحدت به معناى تكيه‌ى بر مشتركات است
وحدت به معناى تكيه‌ى بر مشتركات است. ما مشتركات زيادى داريم؛ میان مسلمانان، مشتركات بيش از موارد اختلافى است؛ روى مشتركات بايد تكيه كنند. تكليف عمده هم در اين مورد بر دوش نخبگان است؛ چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و چه نخبگان دينى. علماى دنياى اسلام مردم را از تشديد اختلافات فرقه‌اى و مذهبى برحذر بدارند. دانشمندان دانشگاهى، دانشجويان را توجيه كنند و به آن‌ها تفهيم كنند كه امروز مهم‌ترين مسئله در دنياى اسلام وحدت است. اتّحاد به سمت هدف‌ها؛ هدفِ استقلال سياسى، هدفِ استقرار مردم‌سالارى دينى، هدفِ پياده كردن حكم الهى در جوامع اسلامى؛ اسلامى كه دعوت به آزادى می‌كند، اسلامى كه انسان‌ها را دعوت به عزّت و شرف می‌كند؛ اين امروز تكليف است، اين وظيفه است. نخبگان سياسى هم بايد بدانند عزّت و شرف آن‌ها با تكيه‌ى به مردم و آحاد ملت‌ها است، نه با تكيه‌ى به بيگانگان، نه با تكيه‌ى به كسانى كه از بُن دندان با جوامع اسلامى دشمنند. يك روزى در اين مناطق، همه‌جا قدرت استكبارى حاكم بوده است؛ سیاست‌های آمريكا و قبل از آن انگليس يا بعضى از كشورهاى ديگرِ اروپايى حاكم بوده است؛ ملت‌ها به تدریج توانستند خود را از زير بار سلطه‌ى مستقيم نجات بدهند؛ این‌ها می‌خواهند سلطه‌ى غير مستقيم را - سلطه‌ى سياسى را، سلطه‌ى اقتصادى را، سلطه‌ى فرهنگى را - به جای سلطه‌ى مستقيمِ دوران استعمار بگذارند؛ كه البته در برخى از نقاط دنيا حتّى مستقيم هم دارند وارد می‌شوند؛ در آفريقا شما ملاحظه می‌كنيد، بعضى از كشورهاى اروپايى می‌خواهند همان بساط قبل را باز مستقر كنند. راه، بيدارى اسلامى است؛ راه، آگاهى از شأن ملت‌های اسلامى است؛ ملت‌های اسلامى امكانات زيادى دارند، موقعيّت جغرافيايى حسّاسى دارند، میراث تاريخى بسيار ارزشمندى دارند، منابع اقتصادى بى‌نظيرى دارند؛ اگر ملت‌ها به خود بيايند، خود را بيابند، به خود تكيّه كنند، با يكديگر دست دوستى بدهند، اين منطقه، منطقه‌ى برجسته و درخشانى خواهد شد و دنياى اسلام روى عزّت و كرامت و آقايى را خواهد ديد. اين چيزى است كه در آينده ان‌شاءالله پيش خواهد آمد؛ نشانه‌هاى آن را می‌شود ديد: پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، استقرار نظام جمهورى اسلامى در اين منطقه‌ى حسّاس، استحكام نظام جمهورى اسلامى.
 
آگاهی نسل‌ها و جوان‌ها نسبت به آینده اسلام بیش از گذشته است
دستگاه‌هاى استكبارى اعم از آمريكا و ديگران، ۳۵ سال است عليه نظام جمهورى اسلامى و ملّت ايران، آنچه از دستشان بر آمده است، انجام داده‌اند؛ على‌رغم آن‌ها ملّت ايران و نظام جمهورى اسلامى روزبه‌روز قوى‌تر، ريشه‌دارتر، مقتدرتر و داراى نفوذِ بيشتر شده است و ان‌شاءالله اين استحكام، اين استقرار، اين قوّت بيشتر خواهد شد. در دنياى اسلام هم انسان می‌بيند كه امروز آگاهى نسل‌ها، آگاهى جوان‌ها نسبت به اسلام و آينده‌ى اسلام بيش از گذشته است و در بعضى جاها به مراتب بيش از گذشته است؛ البتّه دشمن تلاش‌هایی می‌كند، امّا ما با دقّت و بصيرت كه نگاه كنيم، خواهيم ديد اين موج حركت اسلامى ان‌شاءالله رو به پيش است.
رحمت خدا بر امام بزرگوارمان كه اين راه را او در مقابل ما باز كرد؛ او به ما ياد داد كه بايد به خدا توكّل كرد، از خدا مدد طلبيد و به آينده امیدوار بود. و [ما] اين راه را پيش رفتيم و ان‌شاءالله بعد از اين هم همین خواهد شد. به امید پيروزى اسلام و مسلمانان و با طلب رحمت و مغفرت الهى بر شهداى اين راه درخشان. والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته‌.
۱) نهج البلاغه، خطبه‌ى دوّم‌
۲) سوره‌ى فتح، بخشى از آيه‌ى ۲۹
۳) ثروتمند كردن
  • کلمات کلیدی :

نظر شما