فقه و سیاست

با حضور حجت‌الاسلام مبلغی در بیروت برگزار شد؛

گزارشی از ششمین دور گفت‌وگوهای «اسلام و مسیحیت»

ششمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی لبنان تحت عنوان ‌«همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» در لبنان برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، ششمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی لبنان تحت عنوان ‌«همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» با شرکت هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شخصیت‌های دینی ارامنه لبنان، هیئتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، «خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران» و محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان، ۱۲ اسفندماه در محل کلیسای ارامنه سیلیسی لبنان برگزار شد.
 
سخنرانی حجت‌الاسلام مبلغی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر احمد مبلغی در این کنفرانس علمی گفت: فهم خاطی از دین دارای سه نمود «عوام اندیشی دینی»، «جمود اندیشی دینی» و «طائفه‌اندیشی دینی» است.
 
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: طائفه‌اندیشی دینی نیز خود دارای سه نمود «تکفیرگرایی دینی»، «انسان‌گریزی دینی» و «خشونت‌گرایی دینی». می‌باشد.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به مؤلفه‌های طائفه اندیشی دینی گفت: یکی از این مؤلفه‌ها عبارت از اقدام اتباع یک مذهب یا یک دین به مصادره کردن خدا به نفع خود.
 
وی گفت: طائفه اندیشان بر این تصورند که خداوند مختص به آن‌هاست و غیرآنان فاقد علقه وارتباط با خداوند هستند وخداوند هم عنایتی به غیر آن‌ها ندارد.
 
حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به بیتی از حافظ شیرازی «در هیچ سری نیست که سری ز خدا نیست» گفت: این سخن حافظ، نگاهی دقیق و عمیق را از رابطه انسان با خداوند نشان می‌دهد، خداوند رب همه است و هر انسان با خدای خود در ارتباط است.
 
وی ادامه داد: اتباع هر دین می‌توانند و باید بر درستی دین خود استدلال کنند (از باب مسوول بودن در قبال دین مقبول) اما این پندار که غیر آنان فاقد توجه به خدا هستند ناورا ست.
 
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با استناد به آیه 64 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: با مراجعه به قرآن کریم درمی یابیم که انسان فراتر از وضعیت دینی او، طرف یا موضوع سخن خداوند قرار گرفته است.، توجه انسان به خدا در شرایط سخت؛ مثل کشتی در حال غرق شدن (شرایطی که قرآن به آن توجه کرده است) توجه از خاستگاه دین خاصی نیست بلکه مطلق توجه کنندگان به خداوند مقصود است.
 
حجت‌الاسلام مبلغی اظهار داشت: «یا ایها الناس» بخش مهمی از خطاب‌های قرآنی را تشکیل می‌دهد. این نشان می‌دهد که خداوند گذشته از رابطه‌هایی که با درون اشخاص مختلف از هر قوم و دین دارد، حتی در فضای قرآن که کتاب آسمانی متعلق به دین اسلام است با انسان رابطه برقرار کرده است، ارتباطی در قالب سخن گفتن با او، نه از آن باب که مسلمان است بلکه از آن باب که انسان است و دلیل بر این امر آن است که در مواردی از این خطاب‌ها «توصیه‌های فرای دینی خاص» مثل توصیه به داشتن احسان نسبت به پدر و مادر (ووصینا الانسان بوالدبه حسنا) ارائه شده است.
 
وی گفت: خداوند دوست ندارد به بهانه تعلق داشتن به یک دین (هر چند آن دین مقبول و درست باشد)، بر سر خداوند نزاع دینی راه بیافتد.
 
مصادره قداست نمود دیگر طائفه اندیشی
حجت‌الاسلام مبلغی یکی دیگر از نمودهای طائفه اندیشی را مصادره مقدسات دینی ذکر کرد و گفت: «قداست معبد» از جلوه‌های مهم قداست دینی است، گاه این قداست از سوی اتباع یک دین مصادره می‌شود و آن‌ها نگاه غیرقداست آمیز به معابد ادیان دیگر پیدا می‌کنند در حالی که از قرآن کریم به وضوح، قداست داشتن معابد دینی ادیان سماوی به دست می‌آید.
 
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با استناد به آیه 40 سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه به خوبی می‌توان جایگاه معابد دینی متعلق به ادیان را دریافت، این آیه معابد مسیحیت، یهودیت و اسلام را در یک سیاق قرار داده است و از اراده خداوند برای حفظ این مکان‌ها سخن گفته است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل اینکه اتباع مسیحیت و اسلام بیشتر از اتباع ادیان دیگر است گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت در میان گفت وگوهای دینی از اهمیت بیشتری برخوردار است، دوم اینکه رابطه صمیمی فی مابین این دو دین، بیش از رابطه اتباع ادیان دیگر است و سوم اینکه سابقه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در تاریخ بیشتر و گسترده تر بوده است.
 
حجت‌الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: امروز باید و می‌شود که گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت عمق بیشتری پیدا کند و در شرایط حساس کنونی، این گفت‌و‌گو به مثابه یک فرصت برای خدمت به معنویت و بشریت قرار داده شود.
 
 صلح بدون عدالت امکان‌پذیر نیست
همچنین در مراسم افتتاحیه این دور از گفت‌وگوها که با سخنان آرام کشیشیان اول رهبر ارامنه حوزه سیلیسی آغاز شد، به تلاش درجهت برقراری صلح پایدار در خاورمیانه به عنوان دستور کار این اجلاس تأکید شد.
 
در ادامه رهبر ارامنه حوزه سیلیسی اظهار کرد: اسلام و مسیحیت هر دو به عنوان ادیان الهی دارای ریشه‌های مشترک و متعدد معنوی بوده و همواره باید حفظ این ریشه‌های مشترک از الویت‌های اصلی ما باشد.
 
وی با اشاره به اینکه درطول تاریخ همکاری‌های خوبی بین پیروان اسلام و مسیحیت برقرار بوده است، گفت: اگر چه ممکن است در حوزه عقیدتی اختلافاتی با هم داشته باشیم، اما همواره باید روی مشترکات تاکید داشته باشیم.
 
آرام کشیشیان اول، موضوع بعدی مورد نیاز پیروان ادیان الهی را صلح اعلام کرد و افزود: زمانی که از صلح صحبت می‌کنیم باید از عدالت را هم مطرح کنیم، چرا که صلح بدون عدالت امکان‌پذیر نیست.
 
وی عدالت و صلح را از برکات الهی خواند و گفت: طبق نص صریح انجیل و قرآن این نعمات به عنوان برکات الهی به انسان محسوب شده و انسان‌ها حق ندارند در ازای این نعمت از خشونت استفاده کنند، چرا که تجاوز و خشونت نسبت به صلح و عدالت قطعاً گناه است.
 
رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان ادامه داد: امروزه اگر صلح نباشد عدالتی هم وجود ندارد، به وضوح مشاهده می‌شود صلحی در خاورمیانه وجود ندارد، چرا که عدالت در مورد فلسطین رعایت نشده و برای ایجاد صلحی واقعی در خاورمیانه حتماً باید با عدالت در مورد مردم فلسطین برخورد گردد.
 
وی با انتقاد از افراط گرایی گفت: امروز ما شاهد هستیم جامع انسانی با خشونت و افراطگیری روبرو شده و اسلام و مسیحیت خشونت را به طور مشترک مردود شمرده و هر دو به‌دنبال صلح هستند.
 
آرام کشیشیان اول افزود: هیچ گونه افراطی‌گری را نمی‌پذیریم و تمام عواملی که ادامه حیات هر دو دین را به خطر بیاندازند را محکوم می‌کنیم، چرا که اسلام و مسیحیت باید برای ادامه حیات خود مجبور به رد خشونت هستند.

نظر شما