فقه و امت اسلامی

آیت‌الله اشرفی شاهرودی درخواست کرد؛

اختلافات ظاهری از سوی بزرگان فرق اسلامی کنار گذاشته شود

ما از برادران اهل سنت و همچنین علمای تشیع می‌خواهیم دوستانه کنار هم مشکلات را حل کنیم. بیاییم بدون هرگونه تعصبی در کنار هم آیات قرآن را تفسیر کرده و براساس آیات این معجزه محکم، راه خود را ادامه دهیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌آلله اشرفی شاهرودی استاد برجسته حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگویی با در خواست کنار گذاشتن اختلافات ظاهری از سوی بزرگان فرق مختلف اسلامی و اجتماع آنان حول محور اعلام شده از سوی پیامبر اکرم (ص) برای وحدت جامعه اسلامی، گفت: برای برادران شیعه وسنی باید این امر را بازگو کنم که از دیرباز برخی قصد ایجاد تفرقه در بین مسلمانان را داشته‌اند زیرا اگر وحدت کامل بین مسلمانان ایجاد شود قدرت آنان به خطر می‌افتد. در زمان خلفا، رومیان این نقش را بر عهده داشتند. معروف است معاویه با سلطان روم در ارتباط بوده و برای مقابله با علی(ع) با او هم مشورت می‌کرده است. در زمان خلفای بعد نیز این مسئله استمرار داشت و اکنون نیز وجود دارد و به عینه قابل لمس است.
 
این استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس افزود: اکنون نیز کشورهای ابرقدرت دنیا به دلیل خطر توجه زیاد افکار عمومی و نسل جوان و دانشمندان خود به دین اسلام به دنبال آن هستند تا به هر صورتی که هست چهره اسلام را لکه‌دار و شبهه‌ناک کنند و بین مسلمانان اختلاف و نزاع بیاندازند تا حق و باطل بر دیگر مردم دنیا مشخص نشود و در نتیجه گرایش به سوی اسلام کاهش پیدا کند.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی همچنین گفت: در برخی از اسنادی که طی سال‌های اخیر چاپ شده است مشخص شده که از نظر غربیان، بهترین راه برای ادامه حاکمیت غرب در منطقه افزایش اختلافات مذهبی در بین گروه‌ها و فرق مختلف اسلامی است. براساس همین نقشه هم داعش و طالبان را ایجاد کردند تا با بیان اینکه اسلام دینی خشن و آدم‌کش و بی‌منطق و بی‌محتوا است، بتوانند مردم را از اسلام منزجر کرده و همزمان مانع وحدت مسلمین شوند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه مشهد در ادامه سخنان خود درباره لزوم وحدت مسلمانان گفت: ما از برادران اهل سنت و همچنین علمای تشیع می‌خواهیم دوستانه کنار هم مشکلات را حل کنیم. بیاییم بدون هرگونه تعصبی در کنار هم آیات قرآن را تفسیر کرده و براساس آیات این معجزه محکم، راه خود را ادامه دهیم. ببینیم چه کسانی را خداوند در قرآن شایسته جانشینی پیامبر (ص) دانسته است و به آنان تأسی کنیم. ببینیم اولی الامر از نظر قرآن کیست و به اطاعت از آن بپردازیم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره نقش فرقه‌های نوظهور در افزایش اختلافات بین جوامع مختلف اسلامی نیز عنوان کرد: در کمال تأسف از زمان رحلت پیامبر (ص)، افرادی تلاش کردند تا اسلام را از راه درست آن خارج کنند. این افراد چون به حق نبودند، برای کارهای خود توجیهاتی درست می‌کردند و فرمایشات پیامبراکرم (ص) را به نفع خود تفسیر می‌کردند تا نقاط ضعف خود را بپوشانند. خلفای جور اموی و عباسی برای توجیه خود یا سخنان پیامبر (ص) را تفسیر نابه‌جا کرده و یا در دین خلل وارد می‌کردند و بدین‌گونه مذاهب مختلفی را ایجاد کردند.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی افزود: البته باید در نظر بگیریم بسیاری از اختلافات موجود و حتی فرقه‌های اختلاف‌انداز ساخته دست دشمنان اسلام است. این مذاهب نو ساخته چون وهابیت سعی بسیار در جلوگیری از وحدت اسلامی دارند چون در صورت بروز این وحدت، پوچ بودن بنیان آن‌ها به طور کامل برای همه مسلمانان و حتی پیروان همان اندیشه مشخص می‌شود، پس تلاش می‌کنند تا با تهمت زدن به سایر فرق اسلامی و منحرف جلوه دادن آن‌ها برای خود کسب آبرویی کرده و اذهان را از خود دور کنند. وهابیت را یک جاسوس انگلیسی در بصره پایه‌گذاری کرده و محمد بن عبدالوهاب کشف او بوده است. از اول هم دستور این بود که به وسیله این مذهب آثار اسلام را از بین ببرند تا بعدها بتوانند مدعی شوند که وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) یک افسانه است و بدین‌گونه اسلام را از ریشه نابود کنند. تخریب‌های انجام شده از سوی وهابیون در مکه و مدینه نیز برهمین اساس بوده است.
 
وی در ادامه گفت: پس بهتر است بزرگان شیعه و سنت بدون هرگونه تعصبی در کنار هم نشسته و بررسی کنند که چه خطراتی اسلام را تهدید می‌کند و چه ایادی در کار هستند که بین مسلمین تفرقه ایجاد کرده و چهره اسلام را زشت و خشن و دور از انسانیت معرفی کنند. من می‌خواهم تا علمای هر دو مذهب بزرگ اسلامی دست در دست هم گذاشته و پیامبر اکرم (ص) را آنگونه که هست معرفی کنند و قرآن را آنگونه که هست تفسیر کنند و واقعیات را با کنار گذاشتن اختلافاتی که ریشه در اندیشه دشمنان اسلام دارد، بیان کنند که اگر این‌گونه عمل کنیم دل‌های طالب نور و واقعیت، حقیقت اسلام را درک کرده و بر حقانیت این دین صحه خواهند گذاشت.
 
این شاگرد برجسته فقهی مکتب آیت‌الله خوئی و حضرت امام خمینی در ادامه این گفت‌وگو به رد برخی از دروغ‌های منتسب شده به تشیع از سوی فرق تندروی اسلامی پرداخت و گفت: متاسفانه برخی گروه‌های به ظاهر اهل سنت با این استدلال که شیعیان جایگاه حضرت علی (ع) را بالاتر از پیامبر اکرم (ص) دانسته و احترام لازم را برای رسول ختمی مرتبت (ص) به جای نمی‌آورند، سخنان ناروایی را نسبت به شیعیان بیان می‌کنند که هیچ کدام صحیح نیست.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی افزود: متاسفانه تهمت‌ها و دروغ‌هایی از دیر زمان نسبت به تشیع وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد. این در حالی است که بهترین مظهر برای نشان دادن میزان ارادت شیعیان به پیغمبر اکرم (ص) سخنان اهل بیت و در رأس آن‌ها حضرت امیر المومنین (ع) است که ما افتخار می‌کنیم پیرو آن بزرگ مرد هستیم. حضرت علی (ع) در کتاب شامخ خود نهج البلاغه، در توصیف رابطه موجود بین خود و پیامبر اکرم (ص) از جمله «انا عبدُ من عبید محمد» یعنی من بنده‌ای از بندگان محمد (ص) هستم، استفاده می‌کند که اوج ارادت به ساحت رسول اکرم (ص) را نشان می‌دهد. سایر ائمه ما نیز این گونه سخن گفته‌اند و مقام بسیار بالایی برای پیامبر (ص) قائل هستند و بر این اساس این سخن که برخی از منتسبات به اهل سنت که به دنبال تفرقه بین امت اسلامی هستند، مطرح می‌کنند، نمی‌تواند صحیح باشد زیرا به گفته خود این آقایان و علمای بزرگ اهل سنت چه در گذشته و چه در حال شیعیان پیرو اهل بیت علیهم السلام هستند و نظر آن بزرگان نیز درباره پیامبر (ص) واضح و مشخص است که نمونه آن را از زبان امیرالمؤمنین (ع) بیان کردم.
 
استاد برجسته حوزه علمیه مشهد در ادامه گفت: البته برخی از این افراد که به دنبال اختلاف اندازی بین شیعیان و اهل سنت هستند به این امر نیز بسنده نکرده و مدعی می‌شوند که تشیع در پایان نماز خود به جای بیان «الله اکبر» از اصطلاح «خان الامین» استفاده می‌کنند و شیعه معتقد است رسالت حق علی (ع) بود اما جبرئیل به دلیل دوستی با محمد (ص) خیانت کرد و ابلاغ خدا را به پیامبر ارزانی داشت. این در حالی است که حتی یک شیعه در تمام طول تاریخ پس از نماز این امر را بیان نکرده است و این یک افترای کامل است که تنها وتنها برای ایجاد اختلاف بین فرق مختلف اسلامی به شیعیان زده می‌شود.
 
وی افزود: البته دسته‌ای از غلات که خود را علی اللهی می‌نامند چنین کاری را می‌کنند اما آنان از فرق تشیع محسوب نمی‌شوند و نه آنان خود را شیعه می‌دانند و نه شیعیان ایشان را به خود منتسب می‌کنند. متاسفانه این تفکر در زمان امیرالمؤمنین (ع) نیز وجود داشته و همان گونه که برخی از مسیحیان عیسی (ع) را و برخی از یهودیان عزیر را فرزند خدا معرفی می‌کردند در بین مسلمانان نیز عده‌ای بودند که علی را فرزند خدا معرفی کرده و حتی گاهی پا فراتر گذاشته و خدا معرفی کردند اما خود آن حضرت در زمان خویش با این افراد برخورد بسیار تندی کرد و آنان را در آتش سوزاند تا بدین گونه نشان دهد که این تفکر باطل است. البته درباره امام صادق (ع) هم چنین بحثی از سوی برخی ناآگاهان مطرح شد اما این امر به شیعه ربطی ندارد و امام صادق (ع) و سایر ائمه حکم به الحاد این افراد داده‌اند و این نوع سخنان ربطی به شیعیان ندارد اما متاسفانه اهل تفرقه از ناآگاهی مردم عامه اهل سنت استفاده کرده و قصد دارند بدین گونه اختلاف را در جهان اسلام گسترش دهند. در بین اهل سنت هم افراد مختلفی هستند که نسبت‌های ناروایی به امیرالمؤمنین (ع) داده‌اند که بزرگان اهل سنت از ایشان تبری می‌کنند اما به طور قطع عامه اهل سنت که ما ایشان را برادران خود می‌دانیم چنین توهین‌هایی را به اهل بیت نمی‌کنند.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی همچنین گفت: به طور خلاصه باید بگویم که اهل تشیع همیشه مقام پیامبر (ص) را براساس آنچه قرآن تعیین کرده ارج می‌نهند و هیچ گاه آن را تنزل نداده‌اند اما برخی از اهل سنت این کار را کرده‌اند که نمونه بارز آن ماجرای دقایق پایانی زندگی آن حضرت است که همگان با آن آشنا هستند. شیعیان می‌گویند هرچه از دهن پیامبر خارج شده، عین وحی است اما دیگرانی هستند که این‌گونه تلقی نمی‌کنند و نسبت‌های ناروا به پیامبررحمت (ص) داده‌اند و باید از ایشان درباره لزوم حفظ جایگاه پیامبر پرسید نه اینکه به شیعه چنین اتهامی را وارد کرد. شیعه تابع مکتبی است که پیامبر را برترین انسان می‌داند.
 
وی افزود: علی (ع) که امام اول تشیع است، پیوسته از لحظه اول نبوت آن حضرت تا لحظه درگذشت ایشان با آن حضرت بوده است. ما پیامبر را از بهترین کسی که در جوار ایشان بوده می‌آموزیم و حال او را بررسی می‌کنیم. بر این اساس ما پیامبر (ص) را هیچ گاه دارای اشتباه ندانسته ومعتقدیم هیچ گاه حرف اشتباه نزده است، پس ما جایگاه کامل‌تری برای پیامبراکرم (ص) قائل هستیم. آثاری که امیرالمؤمنین (ع) از اخلاق پیامبر (ص) عنوان کرده به نحوی است که دیگر احتیاج نداریم از دیگران چیزی بشنویم. ائمه دین ما، سیره عملی پیامبر را به احسن وجه برای ما بیان کرده و بهترین الگوهای زندگی را برای ما بازگو کرده‌اند.
 
این استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در پایان در پاسخ به سوالی درباره جایگاه ثقلین در اندیشه تشیع گفت: پیامبر ثقلین یعنی کتاب خدا و خاندان خود را پایه اقدامات آینده امت خود قرار داده است. بسیاری از بزرگان اهل سنت این حدیث را آن گونه که تشیع نقل کرده، بیان کرده‌اند. این دو امر را پیامبر (ص) کنار هم قرار داد و گفت که ابداً تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند و این بازگو کننده آن است که هر یک از این دو مفسر دیگری است و به طور حتم، عترت پیامبر (ص) بهترین مفسرین قرآن هستند نه افراد دیگر. درباره خود قرآن نیز بسیاری از بزرگان اهل سنت، شان نزول آیات متعددی از آن را امیرالمؤمنین (ع) و ائمه طاهرین (ع) می‌دانند. ما بر اساس رهنمود پیامبر اکرم (ص) این دو ثقل و یادگار بزرگ را به هم پیوسته دانسته و از هم جدا نمی‌دانیم زیرا عترت اوصیای راستین پیامبر (ص) هستند که معدن وحی خدا هستند. به قول اعراب «اهل البیت ادری به ما فی البیت»، آنان که خود اهل خاندان هستند بهتر از دیگران وضعیت خانه را می‌دانند. با این کیفیت ما پیغمبر (ص) را بر اساس لسان قرآن و گفته‌های اوصیای راستین پیامبر تفسیر می‌کنیم و می‌شناسیم و براین اساس دستوراتشان را عملی می‌کنیم.

نظر شما