صفحه اصلی  |  اخبار فقه و اجتهاد  |  پرونده‌ها  |  درباره ما  |  تماس با ما
١ ربيع الثاني ١٤٤٠ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
دسته بندی
<<  قبلی  12345678  بعدی  >>
 ضرورت اجتهاد در اصول فقه جهت تحقق فقه حکومتی/ علی میثمی‌تهرانی
تفقه شيعى از ابتدا با توجه به نيازهاى زمان خود حركت كرده و به گونه‌اى پويا درصدد استنباط احكام الهى برآمده است. به این نحو که در زمان حضور معصومان (ع) با تكيه بر روايات ايشان، احكام الهى بيان می‌شد. البته در همين دوره، از سوى معصومان راه‏كارهاى اصولى فقاهت بيان می‌گرديد و استنباط آن به علما واگذار می‌گشت.(2) و در دوران غيبت معصومان (ع) که شرايط ويژه‌اى براى شيعه با زمينه‏‌پردازى حضرات (ع) شكل گرفت؛ فقهاى شيعه به نیابت از ولی عصر (عج) درصدد تبيين احكام الهى بر‏آمدند.
7 آبان 1392
 اثر متقابل فقه و اخلاق در یکدیگر(2)/ داوود الهامی
 براى عمل شدن به قانون، تنها اعلان حکم و وجود قوه اجرائیه کافى نیست، بلکه آنچه قانون را در سطح فرد و جامعه در هر شرائط منشأ اثر می‌سازد، وجود نیروى اخلاقى و تعهد فردى و جمعى است و این نوع ضامن اجرا در درون ذات افراد و پیوسته با ایشان همراه است.
آنچه در پی می‌آید، بخش پایانی این نوشتار است.
22 مهر 1392
 اثر متقابل فقه و اخلاق در یکدیگر(1)/ داوود الهامی
براى عمل شدن به قانون، تنها اعلان حکم و وجود قوه اجرائیه کافى نیست، بلکه آنچه قانون را در سطح فرد و جامعه در هر شرائط منشأ اثر می‌سازد، وجود نیروى اخلاقى و تعهد فردى و جمعى است و این نوع ضامن اجرا در درون ذات افراد و پیوسته با ایشان همراه است.
13 مهر 1392
 نقد آرای ذهبی در مورد «تأثیر مکتب فقهی و اصولی شیعه در تفسیر قرآن(2)/ احمد مرادخانی تهرانی
در قسمت قبل، گفته شد عوامل مختلف تأثیرگذار بر تفاسیر شیعه از منظر ذهبی عبارتند از: موقعیت ائمه (ع) نزد شیعه و تأثیر آن در تفسیر قرآن، تأثیر آرا و افکار معتزله در تفاسیر شیعه و تأثیرپذیری تفاسیر شیعه از مکتب فقهی و اصولی آنان.
آنچه در پی می‌آید، بخش پایانی این نوشتار می‌باشد.
1 مهر 1392
 نقد آرای ذهبی؛ «تأثیر مکتب فقهی و اصولی شیعه در تفسیر قرآن»(1)/ احمد مرادخانی تهرانی
ذهبی در بخشی از کتاب التفسیر و المفسرون خود، ادعا نموده که تفاسیر شیعه چون تحت تأثیر مبانی فقهی و اصولی شیعه است از جمله تفاسیر مذموم تلقی می‌گردد. بررسی وجوب مسح در وضو و آیه مربوط به آن، با توجه به تفاسیر ذکر شده، روشن می‌نماید که شیعه براساس مبانی و قواعد تفسیری اقدام به تفسیر آیه وضو کرده است که ذهبی در این مورد هیچ نقد و ردی ننموده و تنها به نقل اقوال و دلایل ذکر شده پرداخته است.
19 شهريور 1392
 شئون پيامبر اسلام و نقش آن در اجتهاد(1)/ سعيد ضيائى فر

 پیامبر گرامى اسلام شئون گوناگونى داشت که پاره‌اى از آن‌ها دینى و برخاسته از وظیفه رسالت او و پاره‌اى دیگر عادى و غیر مرتبط با وظیفه رسالت او بود. نتیجه این تفکیک در اجتهاد این است که همه گفتار‌ها، رفتار‌ها و تقریرهاى پیامبر (ص)، مستند استنباط حکم فقهى ـ که حکمى فرا زمانى و جهان شمول است ـ قرار نگیرد، بلکه تنها امورى در مقام اجتهاد قابل استناد است که برخاسته از وظیفه رسالت آن حضرت باشد. از این رو، فقیه در مقام استنباط به شئون متفاوت پیامبر توجه کرده و طبعاً روایات فقهى را از روایات غیر قابل استناد در فقه تفکیک می‌کند و این، نقش و تأثیرى بس عظیم در فقه دارد.

3 شهريور 1392
 از تقریب فقهی تا تقریب فکری/ محمد حسن شاهنگی

کتاب، سنت، اجماع و عقل استفاده از فقه اهل بیت‌ (ع) در الازهر از هنگامی آغاز شد که آیت الله بروجردی کتاب مبسوط شیخ طوسی و کتاب مختصر النافع محقق حلی را برای علمای دانشگاه الازهر مصر ارسال کرد. اگرچه در مباحث گوناگون کلامی، شیعه و سنی اختلافاتی با همدیگر دارند، اما مشترکات فراوانی در فقه، آن‌ها را به همدیگر پیوند می‌زند.

31 تير 1392
 فقه شیعى و رویکرد به قرآن / سید عباس صالحى

فقه شیعى در عصر حضور، با قرآن پیوند داشت. امامان (ع) بار‌ها اظهار مى‌داشتند که آنچه بیان مى‌دارند، درقرآن ریشه دارد. پس از دوره غیبت، شرایط یکسان نماند. عوامل گوناگون، در تأثیر پذیرى فقه از قرآن اثر گذارد. گرچه در تاریخ فقه، بزرگوارانى هستند که این الفت را جست‌و‌جو کرده‌اند و در راه آن، تلاش‌ها ورزیده‌اند، امّا این همّت وحمیّت، چهره غالب نیافت و فقه شیعى را، (فقه قرآنى) نساخت.

22 تير 1392
  چشم‌اندازى به ضرورت تحول فقاهت از نگاه مقام معظم رهبرى/محمدحسن نجفى راد

بر اساس گواه‌هاى استوار و دلیل‌هاى محکم، فقاهت هماره با تحول و نوآورى درآمیخته و همراه بوده است. دامن‌گسترى فقه و به درآمدن آن از دایره محدود و چهارچوبى که کتاب‌هایى چون: مقنع و مقنعه براى آن ترسیم کرده بودند، به ساحت و عرصه‌اى بس فراخ و با چشم‌اندازى بس گسترده و بحث‌هاى پرشاخ و برگ و فرع‌هاى گسترده و پردامنه که در کتاب‌هایى بسان جواهر و مکاسب جلوه گر شده و نمود یافته، گواه این سخن است.

15 تير 1392
 فنون فقهى، راهكارى جهت توان مندسازى و توسعه فقه/احمد مبلغى

معمولاً دانش‌ها تجارب انتقال پذير و ارزش مند خويش را در بخش‌هاى مختلف و بسترهاى مورد علاقه خود، به فنونى مبدل می‌سازند كه از استادان به شاگردان و از نسل پيشين به نسل پسين وديعه داده می‌شوند. به همان ميزان كه هر دانش، چشم اندازى سترگ تر و مناسباتى پيچيده تر را در خود پرورانده باشد، نيازمندى آن به فنون و مهارت‌هاى مناسب براى موقعيت‌هاى متفاوت، بيشتر خواهد شد.

3 تير 1392
<<  قبلی  12345678  بعدی  >>

تحلیل آمار سایت و وبلاگ