صفحه اصلی  |  اخبار فقه و اجتهاد  |  پرونده‌ها  |  درباره ما  |  تماس با ما
٢٧ ذو الحجه ١٤٣٨ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور
دسته بندی
 فقه مقارن در اندیشه بزرگان
علمای شیعه از جمله علمای معاصر به تأثیر شگرف تنوع افکار و تضارب آراء در غنای آثار و دقت نتایج، توجه داشته‌اند که از آن جمله می توان به فرمایشات ایت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی اشاره نمود.
2 خرداد 1392
 اهمیت فقه مقارن
شکی نیست که مذهب فقهی امامیه و سایر مذاهب فقهی، استناد به ادلة قرآنی و روایی را در اولویت قرار می‌دهند، و همة این مذاهب در یافتن ادلة نقلی فراوان‌تر و ایضاح دلالی بیشتر تلاش کرده‌اند. از طرف دیگر، آیات قرآن و بسیاری از عمومات و اطلاقات نبوی و حتی مضامین برخی از روایات ائمه علیهم السلام، مشترک و مورد توجه همة مذهب فقهی است. اما به دلیل تنوع برداشت‌های دلالی، تأکید و مهارت بیشتر برخی از مذاهب در بخش‌هایی از فقه، فقهای هر یک از این مذاهب، ذهن و مهارت خود را به گونه‌ای مصروف ادلة نقلی کرده‌اند که برای مذاهب دیگر می‌تواند مایة استفاده باشد.
2 خرداد 1392
 فواید فقه مقارن/ آیت الله مکارم شیرازی
حقیقت این است که مسئلة فقه مقارن در ادوار گذشته شور و نشاط بیشتری داشته و با اینکه وسا‌یل ارتباط در آن زمان کم و ارتباط مشکل بود، در عین حال کتاب¬های خوبی در زمینة فقه مقارن، چه در جهان شیعه و چه در جهان اهل تسنن، نوشته شده است. ولی با گذشت زمان می‌بینیم این مسئله اُفت کرده و حتی در عصر ما که شروع به نموّ مجدّد کرده، باز هم به آن پایة گذشته نرسیده است. عصر ما عصر ارتباطات است و در چنین عصری فقه مقارن که نتیجة ارتباط اقوام با یکدیگر است، باید شکوفایی بیشتری داشته باشد.
2 خرداد 1392
 پراکندگی جغرافیایی مذاهب فقهی اسلام
در سال 2010 میلادی، آیین مسیحیت با گسترش در ۳۳٪ نوع بشر، بیشترین گسترش را روی کرة خاکی دارد، و پس از آن اسلام با گسترش ۲۱٪، بی‌دینی با گسترش ۱۶٪ و آیین هندو با گسترش ۱۴٪ قرار دارند...
2 خرداد 1392
 کتابشناسی توصیفی فقه مقارن
فقه مقارن (فقه تطبيقى) كه در گذشته خلافيات ناميده مي‌شد و عهده‌دار مقايسه ميان آراء و مبانى فقهى بود، پيشينه‏ اى بسيار كهن دارد و به اولين سده‏ هاى تأليف و تدوين در فقه و اصول باز مي‌گردد به طوری که ابن خلدون از آن به عنوان دانشى مستقل با نام "خلافات" ياد مي‌كند و در اهميت آن مي‌گويد: «اين‌دانش بسى سودمند است و مبانى و مأخذ پيشوايان فقه در ضمن آن شناخته مي‌گردد».
2 خرداد 1392
 مهم ترین منابع فقه مقارن
از دیرباز، علمای شیعه به تأثیر شگرف تنوع افکار و تضارب آراء در غنای آثار و دقت نتایج، توجه داشته‌اند که از آن جمله می توان به آثار ارزشمندی اشاره نمود که در حوزه فقه مقارن به یادگار مانده است، و نیز علمای اهل سنت نیز، در این زمینه به تحقیق و تتبع پرداخته‌اند.
2 خرداد 1392
 برخی از آثار با موضوع «فقه مقارن»
از دیرباز موضوع فقه مقارن (فقه خلاف) دغدغه ذهنی بسیاری از علما و اندیشمندان بزرگ و روشنفکر بوده که شاهد این مدعا، وجود کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری است که در این زمینه به رشته تحریر درآمده است.

جهت سهولت در دسترسی و بهره‌برداری از این گنجینه ارزشمند، بخشی از این آثار ارزشمند، تقدیم می‌گردد.
2 خرداد 1392
  گزارشی از نخستین رشته تخصصی فقه مقارن در حوزه‌های علمیه
اگر چه فقه مقارن (به معنای فقه بین‌مذهبی)، در فقه شیعه سابقه دیرینه‌ای دارد، اما طراحی و برگزاری یک رشته تخصصی در این موضوع، برای اولین بار در سال 1383 هجری شمسی در حوزه علمیه مشهد و به همت گروه فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صورت گرفت.

فراخوان ثبت نام این رشته برای سال تحصیلی 92- 93 به عنوان یکی از رشته‌های رسمی سطح سه حوزه علمیه خراسان، بهانه‌ای است تا از این رشته گزارشی ارائه دهیم.
2 خرداد 1392
 راهنمای رشته تخصصی فـقـه مُقـارَن
گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد در سال 1383 دوره آموزشی فقه مقارن را طراحی و تأسیس کرد و تاکنون، تجربه سه دوره برگزاری آن را در کارنامه خود دارد.

با تصویب این دوره آموزشی به عنوان رشته تخصصی سطح سه در حوزه علمیه خراسان در سال 1390، نخستین دوره ثبت نام به عنوان یک رشته رسمی انجام شد و هم‌اکنون دانش‌پژوهان آن در سال آخر این رشته تحصیل می‌کنند.
2 خرداد 1392

تحلیل آمار سایت و وبلاگ